company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
با شیرینی‌های یزدی دهانتان را شیرین کنید
0 like 427 view

با شیرینی‌های یزدی دهانتان را شیرین کنید

شیرینی‌های یزدی را می‌شناسید؟ قدیمی‌ترین کارگاه شیرینی‌پزی در یزد را چطور؟ مگر می‌شود اسم باقلوا بیاید و به یاد یزد نیفتید! راستی می‌دانید چرا اکثر شیرینی‌فروشی‌های یزد از نام حاج خلیفه یا خلیفه استفاده می‌کنند؟

یزد یکی از شهر‌هایی‌ست که در سفر به آن حتما باید طعم خوب شیرینی‌های یزدی را تجربه کنید. مگر می‌شود یزد باشید و سری به شیرینی فروشی حاج خلیفه رهبر نزنید!

توصیه می‌کنیم طعم دلچسب  باقلواهای یزدی را هرگز از دست ندهید.

 

کارگاه شیرینی‌فروشی حاج خلیفه رهبر مغازه حاج خلیفه در نزدیکی مجموعه دیوار امیر‌چخماق

برای مشاهده پکیج کامل تور‌های یزد اینجا را کلیک کنید.

 

 راستی! تا به‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا اکثر شیرینی‌فروشی‌های یزد عنوان حاج خلیفه یا خلیفه را دارند؟

مردم یزد به کسانی که قند و نبات تولید می‌کنند قناد می‌‌گویند و کسانی را که کارگاه‌های شیرینی‌فروشی دارند خلیفه می‌نامند، بعضی از این شیرینی‌فروشی‌ها (خلیفه‌ها) مشتریان ثروتمند و در نتیجه وضع مالی بهتری داشتند از این رو به مکه می‌رفتند و حاجی می‌شدند. حال شاید بتوانید حدس بزنید که چرا اصطلاح خلیفه و یا حاج خلیفه برای اکثر شیرینی‌فروشی‌های یزد استفاده می‌شود.

خوب است بدانید که میان همه‌ی حاج خلیفه‌ها، حاج خلیفه علی رهبر، همان کارگاه شیرینی‌پزی تاریخی را در یزد دارد که قدمتش بیشتر از 100 سال است و شعبه مرکزی آن در میدان امیرچخماق یزد قرار دارد. شعبات دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها در بلوار جمهوری اسلامی است بنابراین اگر در هتل‌های این حوالی اقامت دارید با حرکت به‌سمت امامزاده سید جعفر علاوه بر زیارت امام‌زاده، می‌توانید شعبه دیگر حاج خلیفه رهبر را نیز بیابید.

 

مغازه حاج خلیفه رهبر سال 1335

این تصویر همان مغازه تاریخی حاج خلیفه علی رهبر است در کنار مشتریان قدیمی، سال 1335

برای مشاهده پکیج کامل تور‌های یزد اینجا را کلیک کنید.

 

باقلوا سوغات شیرین یزد: 

امکان ندارد جایی حرف از باقلوا باشد و به یاد یزد نیفتید؛ پیشنهاد می‌کنیم باقلوا و قطاب را حتما امتحان کنید، به‌خصوص نوع پسته‌ای باقلواهای یزدی از آن طعم‌های به‌یادماندنی‌ست. در میان تعداد بسیار شیرینی‌فروشی‌های یزد، برند "شیرینی سنتی یزد" هم تمامی شیرینی‌های یزدی را تولید می‌کند و حتی بعضی از مردم یزد این برند را بیشتر از حاج خلیفه قبول دارند.

 

باقلوای یزد

باقلوا بهترین شیرینی برای میهمانی‌های شما و شیرین کردن دهان عزیزانتان

 

تلخی چای را با قطاب شیرین کنید!

لذت خاص خوردن قطاب را از دست ندهید،  وقتی آن را به دهان می‌بریم مگر می‌شود پودر قندی که روی انگشتانمان می‌ریزد را مزه مزه نکنیم. اکثر مردم یزد ترجیح می‌دهند این شیرینی خوشمزه را هنگام عصر و با چایی نوش جان کنند.

 

قطاب یزد

قطاب یزد، شیرینی عصرانه با چای

 

پشمک را با استکان بخورید!

اما در مورد خوردن پشمک؛ آیا تا به حال برایتان پیش آمده این شیرینی خوشمزه روی لباستان بریزد و بعد هر چه لباستان را می‌تکانید خرده‌های شیرینی بیشتر بچسبند! یزدی‌ها به سبک خودشان برای حل این مشکل روشی دارند که بسیار ساده است. کافی است موقع خوردن پشمک از یک استکان استفاده کنید. حتما می‌پرسید چطور؟! کافی‌ست مقداری پشمک را بردارید و در ته استکان با انگشت فشرده کنید و خیلی راحت پشمک فشرده شده را از ته استکان خارج  و نوش جان کنید.

 

پشمک یزدی

پشمک‌های توی سینی دقیقا به روش گفته شده فشرده شدن و آماده خوردن هستن

 

حاجی‌بادام گرد و نقلی:

حاجی بادام  هم نوعی شیرینی خوش طعم و درعین حال کوچک و نقلی است که با یکی دو تا از آن نمی‌شود از خوردنش سیر شد.

 

حاجی بادامی یزد

حاجی بادامی یزد، کوچک با طعم فراموش نشدنی

 

مُنَقا، شیرینی مراسم جشن و عروسی: 

از دیگر تنقلات شیرین یزد می‌توانیم به چهار‌لوز، آبنبات پسته، نان‌برنجی، سوهان آردی، لوز بادام (بیدمشک)، نان سوروک و شیرینی پنجره‌ای یا مُنَقا اشاره کنیم. شرینی مُنَقا، شیرینی محافل جشن و عروسی در یزد است و معمولا به‌محض پخت بایستی تازه تازه خورده شود از این‌رو نمی‌توانید در هر مغازه‌ای به‌سادگی آن را بیابید مگر اینکه از قبل برای مراسمی سفارش گرفته‌باشند.

 

شیرینی پنجره‌ای یا منقا

شیرینی پنجره‌ای که خانم‌های با سلیقه یزدی برای محافل دوستانه و میهمانی‌ها درست می‌کنند

 

حلوا‌ارده، شیرینی صبحانه: 

نمیدانم تا‌به‌حال حلوا ارده یزد را امتحان کرده‌اید یا خیر اما بهترین آن را می‌توانید در اردکان یزد پیدا کنید، اگر یک‌بار این خوردنی بینظیر را امتحان کنید حتما مشتری دایم آن خواهید شد. حلوا ارده را از کنجد، شکر، سفیده تخم‌مرغ، هل، اسید سیتریک و عصاره چوبک درست می‌کنند؛ نکته قابل توجه اینکه گاهی نسبت کنجد ساییده شده در حلوا کم است و مقدار شکر آن بیشتر است، به این نوع از حلوا، حلوا شکری می‌گویند. همانطور که گفته شد بهترین حلوا ارده برای اردکان است و برند شابلی اردکان و یا بهجتی در همه مغازه‌های یزد نیز پیدا می‌شود. 

حلوا ارده یزد

یک صبحانه‌ پر از انرژی با حلوا ارده یزدی در انتظار شما خواهد بود

 

بخاطر تنوع بسیار زیاد شیرینی‌های خوشمزه یزدی توصیه می‌کنیم برای خرید سوغات از بسته‌های مخلوط صادراتی خریداری کنید، خوبی این جعبه‌ها این است که چند نوع شیرینی یزدی را در خود جای داده‌اند و به قول معروف با خرید این جعبه شیرینی، با یک تیر، چند نشان را زده‌اید.

امیدواریم سفر شیرینی به شهر یزد داشته باشید و با خرید شرینی‌های خوش طعم یزدی بعد از سفر هم، هر بار که یکی از این شیرینی‌های خوشمزه را به دهان می‌گذارید خاطره دلچسب سفرتان به یزد را به‌یاد آورید.

 

بسته‌های مخلوط شیرینی یزد

 از هر نوع شیرینی یزدی که دوست دارید در این جعبه‌ها پیدا می‌شود

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved