company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
مقبره خالد نبی و گورستان سنگی
0 like 827 view

مقبره خالد نبی و گورستان سنگی

گورستان و مقبره خالد نبی برای بسیاری یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌ها می‌باشد. این گورستان بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های کشور با سنگ مزارهای بسیار منحصربه‌فرد و بی‌نظیر به شمار می‌آید. این گورستان در حال حاضر یک سایت میراث ملی حفاظت شده توسط دولت ایران است.

مقبره خالد نبی و گورستان سنگی در منطقه‌ای کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلو متری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلو متری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو – نزدیک آی تمر از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده‌ است. 

 

برای مشاهده تورهای مقبره خالد نبی اینجا را کلیک نمایید.

 

  • زمان مناسب برای بازدید از مقبره خالد نبی چه فصلی از سال است؟

بدلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت ماه‌های فروردین و اردیبهشت است. هایپرشیا در این فصل تورهای مختلفی برای بازدید از این مقبره دارد.

 

  • گورستان سنگی 

در شرق بقعه عالم بابا و بر روی تپه‌های خاکی که ارتفاع آن به مراتب کمتر از ارتفاع محل زیارتگاه خالد نبی است، گورستان سنگی وسیع با منظره خیره‌کننده و عجیبی قرار دارد. سنگ قبرهای این گورستان به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع ۲ متر و بیشتر یا کمتر دیده می‌شود. بر اساس یافته‌ها به نظر می‌رسد بیش از ۶۰۰ سنگ مزار در گورستان خالد نبی یافت می‌شود. پراکندگی این سنگ‌ها در دامنه کوه مرکزی، دامنه شرقی کوه‌ است و برخی دیگر از مجموعه سنگ مزارها بصورت‌های منفرد در پته‌های اطراف که مسلط به هزار دره می‌باشد، قرار گرفته‌اند.

قبرستان در سال 1979 و 1980 توسط باستان شناس دیوید Stronach بازدید شد. او بیش از ۶۰۰ سنگ ایستاده که در چندین محل گسترش یافته بود را به ثبت رساند. سنگ‌های این گورستان بر سه نوع است:

نوع اول وجود یک نوع ستون استوانه ای با بالایی مانند کلاه با ارتفاع بین ۶۰ سانتی متر تا چهار متر. این نوع از سنگ‌ها را آلت تناسلی مردانه، مردانی با کلاه، کلاهخود و در بعضی مواقع با عمامه توصیف کرده‌اند. نوع دوم سنگ معمولا کوچکتر، دارای بخش مستطیل شکل و دو لوب بالا مجموعه مخالف است. این نوع را آلت تناسلی زن، انسانی با دست در موقعیت دست به کمر زده توصیف کرده‌اند. نوع سوم سنگ‌هایی هستند تلفیق نوع اول و دوم.

 

 

  • از چه مسیری به دیدن این مقبره برویم؟

برای رسیدن به مقبره خالد نبی ابتدا به سمت شهرستان کلاله بروید. سپس جاده را به سمت قره قوزی سفلی ادامه بدهید. در کنار جاده تابلوی روستای گچی‌سو را خواهید دید. پس از طی ۳۸ کیلومتر جاده خاکی و ۶ کیلومتر پس از روستای گچی‌سو به آرامگاه خالد نبی می‌رسید.

برای مشاهده تورهای دریاچه مقبره خالد نبی را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به مقبره خالد نبی چیست؟

برای بازدید از این منطقه یک سفر سه روزه نیاز دارید. 

روز اول: صبح زود برای آغاز تماشای سرزمین اسب و دوتار به‌سوی بندرترکمن حرکت کنید. پس از صرف ناهار در رستوران برای قایق سواری در جزیره آشوراده آماده شوید. بعد از گشت‌و‌گذار در جزیره و بازارگردی در بندر ترکمن به تماشای گنبد کاووس، روستای حاجی قوشان و چای قوشان کوچک بروید. لذت شنیدن موسیقی محلی را در این روز تجربه کنید. برای اقامت خانه محلی در روستای گچی‌سو و یاحجره‌های خالد نبی را انتخاب کنید. این مکان دارای 33 باب حجره جهت اسکان است.

روز دوم: پس از صبحانه، به بازدید از مقبره خالدنبی و گورستان سنگی بروید. پس از بازگشت به خانه محلی و صرف ناهار به بازدید از اسب‌های معروف ترکمنی بروید. میل گنبد جاذبه دیگری است که خواهید دید. شب را در شهر گنبد بگذرانید.

روز سوم: بعد از صرف صبحانه برای تماشای آبشار کبودوال به‌سوی علی‌آباد بروید. مسیرتان را به بهشهر ادامه دهید. ناهار را که میل کردید به تهران بازگردید.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved