company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
کشف زیبایی‌های ارمنستان و گرجستان
0 like 300 view

کشف زیبایی‌های ارمنستان و گرجستان

قفقاز منطقه‌ای در مرز آسیا و اروپاست که در بخش کوهستانی ایران، ترکیه و روسیه قرار دارد. بخش عمده‌ای از دشت‎‌های مرکزی آن در گرجستان و ارمنستان قرار گرفته است. ارمنستان از سال 1920 و گرجستان از سال 1921 تا زمان استقلالشان در سال 1921 توسط شوروی اشغال شده بودند. در نتیجه هر دو کشور نسبتا جدا و ناشناخته باقی مانده‌اند. با این حال این دو کشور جزء مناظقی هستند که به دلیل جنگ‌ها دور از دسترس بوده‌اند و علاقمندان سرسخت تاریخ به دنبال کشف آن هستند.

کازبگی گرجستان (Photo courtesy Borders of Adventure)

هر دو کشور دارای منابع غنی تاریخی از جمله کلیساها و صومعه‌های دوره‌های مختلفی همچون بیزانس، حکومت عثمانی و دوره‌های زبان فارسی هستند. همچنین این دو کشور برای اولین بار در اوایل قرن چهارم دین مسیحیت را دین رسمی کشورشان انتخاب کردند. ارمنستان یکی از قدیمی‎ترین شهرهای مسکونی جهان محسوب می‎‌شود.

هر برنامه سفری که در این منطقه داشته باشید مملو از مناظر طبیعی، مکان‎‌های باستانی و مذهبی است. بسیاری از این مکان‎‌ها جزء میراث جهانی یونسکو هستند.

بسیاری از بناهای تاریخی، سنتی و فرهنگی در زمان اشغال توسط شوروی تخریب شدند. اما بیشتر آنها دوباره ساخته و بازسازی شدند. شما می‎‌توانید راه رسم باقی مانده از شوروی را در زندگی روزمره مردم ببینید. (روسی صحبت کردن در این مناطق می‎تواند بسیار مفید باشد). می‎‌توانید در اینجا دو نسل متفاوت، نسل قدیمی‌‎تر و دلتنگ شوروی سابق و نسلی جوان و مشتاق بازسازی کشوری زخم خورده از اشغال را حس کنید. با وجود این تفاسیر هر دو کشور گرجستان و ارمنستان در حال پیشرفت و پایتخت‌هایشان در حال رشد است.

کلیسای گرکوری ارمنستان (Photo courtesy Borders of Adventure)

برای مشاهده تورهای ارمنستان اینجا را کلیک نمایید.

گرجستان: شهر میراث تاریخی

تفلیس پایتخت گرجستان (Photo courtesy Borders of Adventure)

شهر تفلیس به خوبی در حال پیشرفت است. با این وجود جاذبه‌های مدرن همچون بارها، رسانه‌های مد و پارک دامنه‌های ماتسامیندا نتوانسته‌اند جنبه تاریخی این شهر را تحت الشعاع قرار دهند. خودتان را در کوچه‌های پیچ در پیچ این شهر قدیمی با دروازه‌ها، حیاط‎ها و کلیساهای با دکورهای ظریف و قدیمی رها کنید. در سنگ فرش‌های کلیساها، مساجد و کنیسه‎‌ها قدم بزنید و حمام‎‌های آب گرم سنتی گوگردی را تجربه کنید. از تراموای برقی استفاده کنید تا نمایی وسیع از شهر را مشاهده نمایید. دیدن پشت بام‎ها و ساختمان‎‌های درخشان جدید در کنار یکدیگر بهترین راه برای درک این شهر سنتی- مدرن است. احتمال دارد با گشت زدن در شهر یک مراسم محلی ببینید یا توسط محلی‌ها به یک جشن دعوت شوید.


 زندگی روزمره در تفلیس (Photo courtesy Borders of Adventure)

خارج از تفلیس مناظر متنوعی از کوه‌ها و دره‌ها وجود دارد. مسافران عمدتا به شمال، کازبگی و از طریق بزرگراره نظامی به خاطر وجود مناظر فوق‌العاده در مسیر، سفر می‌کنند. در راه کوهنوردان بسیاری را با کوله پشتی‌های بزرگ پیدا می‌کنید. برای کسانی که به دنبال برنامه بیشتری هستند می‌توانند با عبور از کوچه‌های روستایی و صعود به دامنه کوه، کلیسای ترنیتی را بازدید کنند.

برای مشاهده تورهای گرجستان اینجا را کلیک نمایید.

منطقۀ کاختی در جنوب تفلیس یکی از قدیمی‌ترین مراکز تولید شراب در جهان شناخته می‌شود.

کازبگی (Photo courtesy Borders of Adventure)

 

  کازبگی (Photo courtesy Borders of Adventure)

ارمنستان: پایتختی هنری و زمین‌های بایر

ایروان پایتخت ارمنستان شهری کوچک با فرهنگ و هنر بسیار غنی است که کافه‎‌هایی زیبا خیابان‎های اصلی شهر را تزیین کرده است. گالری ملی شهر در میدان جمهوری آثار هنری مختلف، موزه یادبود نسل کشی و کتابخانه بزرگی را در روز به نمایش می‎‌گذارد. از برجسته‌‎ترین این آثار کاسکاد یا هزار پله است که در سال 1980 تکمیل شده است و جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‎‌کند. این اثر یک راه پله عظیم هنری است. طراحی و ساختار مدرن پله‎‌ها، کنده‎‌کاری‎‌ها، مجسمه‎‌ها و تاسیسات غول پیکری را در بر دارند. هر طبقه از کاسکاد موزه‎های مختلف هنری و گالری‎‌های متعددی دارد. در بالاترین قسمت این اثر مجسمه مادر قرار گرفته که در سال 1967 به جای مجسمه استالین بنا شد.

 

Photo courtesy Borders of Adventure

بیرون از ایروان ارمنستان بکر، با جمعیت نسبتا کم و روستاهایی در دوردست و زمینهایی بایر است. دریاچه سوان، کلیسای جامع اچمیادزین و معبد باستانی گارنی از جاذبه‎‌های نزدیک ایروان هستند.

 

کاسکاد (Photo courtesy Borders of Adventure)

معبد گارنی (Photo courtesy Borders of Adventure)

 

Photo courtesy Borders of Adventure

نتیجه

مناطق گرفتار جنگ‎های داخلی و خارجی ارمنستان و گرجستان هر دو باز و قابل دسترس هستند. دو کشور با سبک زندگی گذشتگانشان، غذاهای فوق‎العاده و گنجینه‌های تاریخی بسیار،  بنابراین حالا زمان تجربه کردن طبیعت و فرهنگ دو کشوری است که به دنبال مدرن شدن هستند.

منبع: gadventures.com

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved