company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
تنگ گمبیل کجاست؟
2 like 12965 view

تنگ گمبیل کجاست؟

بهشت گمشده ایران در نزدیکی شیراز است. این موضوعی است که بیشتر به فانتزی شبیه است اما واقعیت دارد.

 تنگ گمبیل در استان فارس واقع است. این تنگ در روستای ساران بهشت مکان (بشمکان) قرار دارد.  این منطقه قطعه‌ای از بهشت است که در ایران بی‌نظیر است. در کف تنگه رودخانه‌ای جریان دارد که برای عبور از تنگه در قسمت‌هایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می‌ریزد. ابتدای مسیر تنگ ارتفاعی در حدود 2100 متر و انتهای دره ارتفاعی در حدود 2400 دارا است. همچنین این مسیر یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

 

 

 از خصوصیات این تنگه می‌توان به وجود آب‌های روان و سرد و وجود طبیعت بکر و زیبا و صدای پرندگان و همچنین نعمت‌های خدادادی از قبیل درختان گردو، انجیر، تمشک وحشی و زرشک اشاره کرد. در طول این تنگه بعضی وقت‌ها مجبور به عبور از آب رودخانه می‌شوید که در نوع خود خاطره انگیز می‌باشد. در دل طبعیت زیبا تنگ گمبیل کبوترانی در وسط تنگه به صورت دایم درحال پرواز هستند که نمای فوق‌العاده و منحصر بهه فردی ایجاد کرده است و در قسمتی از این تنگه می‌توان گفت که هیچ وقت نور خورشید را به خود ندیده و سردترین نقطه تنگه می‌باشد.
تنگ گمبیل دارای جاذبه تاریخی از جمله بنایی خشتی در زیر صخره‌ای عظیم و همچنین غار کوچکی است. 

برای مشاهده تورهای تنگ گمبیل اینجا را کلیک نمایید.

 

  • زمان سفر برای بازدید از  تنگ گمبیل چه فصلی از سال است؟

 سفر به این تنگه معمولا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. هایپرشیا  در فصل بهار و تابستان تورهایی را برای این منطقه اجرا می‌کند.

 

 

  • از چه مسیری به دیدن این تنگه برویم؟

برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه عبور کنید. پس از طی حدود 40 کیلومتر و عبور از برم شش پیر و روستای سرسبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان می‌رسید. برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ‌های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر، پس از طی طریق حدود 20 دقیقه به تنگ گمبیل می‌رسید.

برای مشاهده تورهای تنگ گمبیل اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به تنگ گمبیل چیست؟

هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 3.5 روزه پیشنهاد می‌کند.

روز اول: غروب از تهران برای سفری به‌یاد‌ماندنی حرکت کنید.
روز دوم: صبح، پس از رسیدن به شیراز، به سمت کامفیروز و ابتدای بهشت گمشده حرکت کنید. پیاده‌روی در مسیر تنگ، عبور از عرض رودخانه و تماشای آبشار تنگ بستانک از برنامه‌های لذت‌بخش این روز از سفرتان است. در مسیری با شیب ملایم تا روستای جیدرزار نیز پیاده‌روی کنید. ناهار را در روستا و خانه‌ای محلی که برای اقامت انتخاب می‎‌کنید صرف کنید. مسیرتان را تا روستای ساران بالا و بهشت مکان ادامه دهید. اقامت‌تان در خانه محلی خواهد بود.
روز سوم: با رسیدن صبح، با وسیله نقلیه به سمت ابتدای تنگ گمبیل بروید. پیمودن بخشی از تنگ و عبور از عرض رودخانه لذت‌بخش است. پس از صرف ناهاری دلچسب در طبیعت به بهشت مکان بازگردید. مقصد بعدیتان سیاه‌چادرهای قشقایی است. در مسیر نسبتا شیب‌دار پیاده‌روی کنید تا به سیاه‌ چادرهای عشایر برسید. تجربه اقامت به‌یادماندنی در سیاه‌ چادرهای عشایر را خواهید داشت.
روز چهارم: با رسیدن صبحی دل‌انگیز، در صورت تمایل می‌توانید در منطقه به گشت‌زنی بروید و با عشایر آشنا شوید. ناهار را در چادر قشقایی میل کنید. در نهایت با خاطراتی خوش از سپیدان به تهران بازگردید. زمان زسیدن به تهران صبح زود روز بعد خواهد بود.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved