company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
قلعه رودخان کجاست؟
0 like 826 view

قلعه رودخان کجاست؟

ایران دارای قلعه‌های فراوانی است. اما اغلب آن‌ها در نواحی خشک واقع شده‌اند. قلعه رودخان از معدود قلعه‌هایی است که در میان جنگل قرار دارد.

 

رودخان نام قلعه‌ای متعلق به دوره سلجوقیان است که بر فراز ارتفاعات جنگلی شهرستان فومن در روستای زیبای رودخان ساخته شده و ۶٫۲ هکتار مساخت و ۶۵ برج و بارو و دیواری به طول ۵۰۰ متر دارد. این دژ که به آن قلعه حسامی نیز می‌گویند نام قلعه‌ای تاریخی در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است. برخی از کارشناسان، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب‌ها به ایران دانسته‌اند.

 

این دژ با ارزش تاریخی که دارد بنابر ساختار، معماری و ویژگی‌های استراتژیکی و رزمی، در ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ خورشیدی، به شماره ۳/۱۵۴۹ در سیاههٔ یادمان‌های دیرین ایران (فهرست آثار تاریخی و ملی) ماندگار شد.

از آنجا که این قلعه تاریخی، در کنار رودخانه‌ای بنا شده به قلعه رودخان معروف است. کلمه رودخان مخفف رودخانه و قلعه رودخان، یعنی قلعه ای که در نزدیکی رودخانه است. این قلعه در ادوار تاریخی به نام‌های قلعه "هزار پله"، "حسامی"و "سکسار" نیز نامیده شده است.

 

برای مشاهده تورهای قلعه رودخان اینجا را کلیک نمایید.
 

 

  • زمان سفر برای بازدید از  قلعه رودخان چه فصلی از سال است؟

    شما در تمام فصول سال می‌توانید از قلعه رودخان بازدید کنید. در فصول سرد سال بسیاری از دکه‌های در مسیر تا قلعه حضور ندارند. ممکن است زمین لیز باشد و از سرسبزی درخت‌ها خبری نیست. اما از طرفی به خاطر ریزش برگ‌ها افق دید شما بیشتر می‌شود. هرچند جذابیت بهار و تابستان را ندارد. در نیمه اول سال ساعات بازدید از قلعه از 8 صبح تا شش و حتی هفت بعد از ظهر است. زمستان‌ها قلعه فقط تا ساعت چهار بعد از ظهر باز است.

 

  • از چه مسیری به دیدن این قلعه برویم؟

    این قلعه کوهستانی در فاصله ی 23 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن، در بخش مرکزی و دهستان گوراب پس قرار دارد. این بنا در 49 درجه و 14 دقیقه و 19 ثانیه طول شرقی و 37 درجه و 03 دقیقه و 51 ثانیه عرض شمالی واقع شده است.

    نحوۀ دسترسی به قلعه از طریق شهر فومن و پس از گذشتن از روستاهای  «گشت، کرد محله، گشت رودخان، سیاه کش، گوراب پس، ملسکام، سعیدآباد (سید آباد)» و رسیدن به روستای قلعه رودخان است که پس از عبور از حیدرآلات و طی سه کیلومتر جاده خاکی به روستای قلعه دنه (قلعه دهنه) رسیده، سپس وارد اراضی پارک جنگلی قلعه رودخان شده و بایستی مسیر یک و نیم کیلومتری صعود تا محل قلعه را از طریق پله‌های احداث شده طی نمود.

 

برای مشاهده تورهای قلعه رودخان اینجا را کلیک نمایید.

 

  • برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به قلعه رودخان چیست؟

    هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 2 روزه پیشنهاد می‌کند.
     
    • روز 1:
      صبح زود از تهران به‌سوی قزوین حرکت کنید. برای رسیدن به قلعه رودخان حدود 380 کیلومتر و به‌مدت 5:30 ساعت (در ماشین و در شرایط عادی جاده) در مسیر خواهید بود. مسیرتان را به‌ سوی فومن و بعد از آن رودخان ادامه دهید تا قلعه رودخان را ببینید. شب زمان آزاد برای گشت‌ و‌ گذار در روستا خواهید داشت.

       
    • روز 2:
      به بازدید از روستا و آبشار ماسوله بروید. سپس به سمت فومن رفته، جاذبه بعدی که خواهید دید موزه روستایی گیلان است. در نهایت به‌ سمت تهران باز گردید.

 

 

 

نسخه انگلیسی این صفحه: Rudkhan Castle

رزرو سوئیت در قلعه رودخان

 

 
اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved