company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
غواصی در قشم
1 like 967 view

غواصی در قشم

سابقه غواصی بسیار بیش از آن است که تصور می‌شود. اما استفاده از آن به عنوان یک تفریح سابقه بیش از چند ده سال نیست.

غواصی فن شناوری در زیر آب، یا بدون وسایل تنفس مصنوعی اسکوبا است. غواصی علاوه بر اینکه کاربردهای صنعتی، پژوهشی، و نظامی دارد، برای ورزش و تفریح هم انجام می‌گیرد. امروزه ورزش غواصی و غواصی تفریحی به صورتی همگانی درآمده و به شکل گسترده‌ای در بسیاری از کشورهای جهان فعالیتی مفید، مفرح، لذت‌بخش و نیز منبع درآمد در صنعت اکوتوریسم شده‌ است. در ایران هم دو جزیره قشم و کیش، از مهم‌ترین سایت‌های این ورزش هستند.

  غواصی 

گویند که ژرف‌روی و غواصی که در جنوب ایران آن را صیف و صیافی می‌نامند به قرن‌ها قبل از میلاد برمی‌گردد. در دوران خشایارشا، ایرانیان از غواصان برای بیرون کشیدن صندوقچه‌های طلا و جواهرات کشتی‌های غرق شده استفاده می‌کردند.

آثار حاصل از حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قرن‌ها قبل از میلاد، ساحل‌نشینان دریای پارس از این فن برای تحصیل مروارید استفاده می‌شده‌ است.

دکتر تاکر ابوات در کتب کینگدوم اف سی شل بدین طریق اشاره کرده‌است و ایرانیان را در زمره پیشگامان پایه‌گذاری صید و پرورش مروارید قلمداد کرده‌ است. 

 

غواصی در قشم   

در سندی دیگر، آپولونیوس فیلسوف یونانی ساکن رودز اشاره دارد که غواصان دریای پارس در حالی که ظرف کوچکی حاوی گیاهی خوشبو و تهییج کننده در دست داشتند به سمت صدف رفته و باعث می‌شدند تا صدف لب از لب بگشاید، سپس شاخه‌ای میان تهی را به میان آن فرو برده و مایه موجود را بیرون کشیده و آن را به سطح آب آورده و در ظرف‌های آهنین قرار می‌دادند، البته آنان هیچگاه موفق به پرورش مرواریدهایی این چنینی نشدند اما شیوه‌ای را بدین طریق بنیان نهادند.

اما در اشارت به ابزار غواصی آن دوران پر واضح است که در آن دوران به اتکای هوای محبوس شده در شش‌های خود به عمق فرو رفته و باز می‌آمدند، روشی که هم اکنون نیز در پاره‌ای از جزایر دریای پارس چون لاوان و کیش و قشم کماکان پابرجاست.

 

  • زمان سفر برای غواصی در قشم چه فصلی از سال است؟

 برای غواصی در قشم، بهترین زمان از ابتدای شهریور تا انتهای فروردین‌ماه است.

 

  • چگونه در قشم به غواصی برویم؟

جزیره قشم دارای سایت‌های متعددی برای آموزش غواصی است:

    •  سایت زیتون:

این ریف‌های مرجانی روبروی پارک زیتون و نزدیک به ساحل هستند اما بسیار زیبا و دیدنی که عمق چندانی نیز ندارند.

    • اسب دوانی:

این ریف مرجانی بسیار زیبا دقیقا روبروی باشگاه اسب‌دوانی قرار دارد و بسیار طولانی است. در این سایت زیبا انواع مرجان‌ها وجود دارد. عمق این سایت متغیر بوده و به 12 متر نیز می‌رسد.

    • دوبه سوزا:

این دوبه در فاصله نزدیک شهر سوزا است و حدوده 22 متر عمق دارد. بر روی این دوبه باراکوداهای بزرگی وجود دارد.

    • کشتی سوخته لارک:

طول کشتی حدود 100 متر است و در عمق 32 متری به پهلوی چپ خوابیده و در روی کشتی انواع آبزیان از جمله باراکودا و هامور وجود دارد.

    • کشتی هرمز:

این جزیره از زیباترین جزایر قشم است. یک کشتی باربری در عمق 22 تا 28 متری این جزیره غرق شده که این مغروق به هنگام جزر تقریبا 1.5 متر آن از آب خارج می شود و در اطراف آن کوسه های زیادی وجود دارد.

    • جزایر ناز:

این جزیره حدود یک کیلومتر با ساحل فاصله دارد. در زمان جزر برای مدت کوتاهی باریکه‌ای از خشکی ناز را به قشم وصل می‌کند. غروب این جزیره بی‌نظیر بوده و همیشه بازدیدکننده زیادی دارد. در عمق 8 متری این جزیره بستر مرجانی زیبایی وجود دارد که گونه‌های مختلف آبزیان در آنجا دیده می‌شود.

    • جزیره هنگام:

این جزیره، جزیره دلفین‌ها نام گرفته است. در این جزیره سایت‌های زیبایی برای غواصی وجود دارد. جزیره هنگام روبروی شیب‌دراز واقع شده و در این جزیره تنوع بسیار زیادی از آبزیان وجود دارد. مرجان‌های زیبا و لاک پشت های بزرگ، کوسه‌ها و دلفین‌ها تجربه بسیار خوبی برای یک غواص خواهد بود.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved