company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
طبس کجاست؟
1 like 452 view

طبس کجاست؟

سون هرین، جهانگرد سوئدی در قسمتی از سفرنامه‌اش به ایران می‌نویسد: درختان خرما و مرکبات، سایه خنک نخل‌ها، نغمه زیبای آب روان جوی‌ها، چمن‌های میان دو جوی آب، زمزمه باد در میان درختان و فواره‌های متعددی که آب را مانند تحفه‌ای زمینی به آسمان می‌فرستد، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی باغ گلشن طبس است.

طبس در شمال شرق استان یزد و در منطقه ای با آب و هوای بیابانی قرار دارد، اطراف آن را شهرستان‌های بردسکن و شاهرود از شمال، فردوس و بیرجند از شرق، استان کرمان از جنوب، و شهرستان‌های نایین، اردکان و بافق از غرب و جنوب غربی احاطه کرده‌اند. شهر طبس، یکی از شهرهای قدیمی و زیبای ایران می‎باشد که زلزله 25 شهریور سال 57 آن را تخریب کرد بنابراین با وجود مستندات که نشان از مربوط بودن آن به دوره پیش از اسلام و دوره ساسانی است. اما باستان‌شناسان موفق به شناسایی هیچ اثری متعلق به این دوره در شهر طبس نشده‌اند.

 

 

 

از جاذبه‌های شهر طبس می‌توان بارگاه امامزاده حسین‌بن موسی‌کاظم، برادر امام رضا(ع)، باغ گلشن، مزار شیخ ابونصر ایروانی، روستای ییلاقی ازمیغان، سد کریت با قدمتی در حدود 800 سال، طاق مشهور به شاه‌عباس و چشمه‌های آب گرم را برشمرد. در میان همه این جاذبه‎‌ها باغ گلشن، تفرجگاه اصلی مردم طبس و گردشگران است. این باغ شامل 2هزار نخل خرما، 2هزار و پانصد اصله مرکبات، 500 اصله انار و دیگر گونه‌های گیاهی می‌باشد. اولین معمار باغ، فضای آن را با توجه به نوع درختان به‌صورت شطرنجی طراحی و کشت کرده است. این باغ، یکی از باغ‌های نادر ایران است که در تمامی ایام سال، آب در آن جاری است و در آن گونه‌های مختلف گیاهان سازگار با اقلیم‌های گوناگون آب‌وهوایی وجود دارند، به‌طوری که درخت چنار در کنار نخل خرما که مختص به مناطق گرمسیر است، رشد کرده است. وجه تسمیه طبس را بعضی گفته‌اند نام آنجا، تب بس، یعنی بسیار داغ بوده است. عده‌ای هم نام آن را به زبان‌های سلوکیان مرتبط می‌دانند. ناصر خسرو در سفر نامه این شهر را طبس گیلکی خوانده است.

برای مشاهده تورهای طبس اینجا را کلیک نمایید.

 

 

  • زمان سفر برای بازدید از طبس چه فصلی از سال است؟

    بهترین زمان برای سفر به طبس فصل پاییز است. در فصل پاییز و زمستان هایپرشیا تورهای 3.5 روزه‌ای برای بازدید از این شهر دارد.

 

  • از چه مسیری به دیدن این شهر برویم؟
     

    • مسیر اول و کوتاهترین مسیر:
      از تهران به سمت دامغان، سپس جندق و خور با طی مسافت 854 کیلومتر و در نهایت طبس بروید.
       
    • مسیر دوم:
      تهران را سمت نائین ترک کنید  بعد از گذر از انارک و چوپانان، و عبور از خور با طی مسیری 923 کیلومتر به طبس خواهید رسید.

 

برای مشاهده تورهای طبس اینجا را کلیک نمایید. 

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به طبس چیست؟

    هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 3.5 روزه پیشنهاد می‌کند.
     
    • روز اول:
      با فرارسیدن غروب از تهران بسوی طبس حرکت کنید.
       
    • روز دوم:
      بسوی روستای خرو بروید تا از بقایای قلعه اسماعیلیه و سروهای قدیمی خرو بازدید کنید. پیاده‌روی از تنگه خرو تا چشمه آبگرم مرتضی علی و دیدار از بند عباسی لذت خاص خود را دارد. مقصد بعدیتان اصفهک خواهد بود تا نظاره‌گر بقایای روستای زلزله‌زده اصفهک باشید. با غروب خورشید به سوی طبس بروید.
       
    • روز سوم:
      پیاده‌روی و گشت‌زنی در دره کال جنی روزتان را هیجان‌انگیز می‌کند. به تماشای آبشار و شالیزارهای میقان نیز بروید. با فرا رسیدن غروب به دیدن پارک زیبای گلشن طبس بروید.
       
    • روز چهارم:
      تماشای تپه‌های شن روان حلوان خیرآباد و چند ضلعی‌های دریاچه نمک در روز آخر از سفرتان جذابیت آن را بیشتر می‌کند تا با خاطره‌ای شیرین از نائین به سوی تهران بازگردید.

 

 

 

نسخه انگلیسی این صفحه: Tabas

رزرو اتاق در طبس

 
اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved