company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
ارسباران کجاست؟
0 like 750 view

ارسباران کجاست؟

منطقه‌ ارسباران با اکوسیستم منحصر به فردش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته است، جاذبه‌های این منطقه را باید ببینید و محو تنوع این جاذبه‌ها شوید.

 برای رفتن به ارسباران، باید به شمال آذربایجان شرقی بروید، این منطقه با وسعت 12 هزار کیلومتر مربع موزه‌ی جانوران است. به دل جنگل‌های سردسیری ارسباران بروید، به شعرهای آذری‌ گوش کنید، مناطق تاریخی را بازدید کنید و داستان‌های فولکلور مردم منطقه را بخوانید. 

 

  • رود ارس، زیبایی‌های مرزی

رود ارس، ممکن است شما را به یاد صمد بهرنگی و داستان‌هایش و در نهایت مرگش بیاندازد یا با شنیدن تلخی داستان‌ جدایی خانواده‌ها به خاطر این رود دلتان بگیرد، اما باید رفت و دید که یکی از زیباترین رودهای ایران، ارس یا آراز است که از ترکیه سرچشمه گرفته و شاخه‌های زیادی از آن منشعب می‌شوند. از یکی از این شاخه‌ها، چشمه‌ زلال ثریا در مرز چهار کشور ایران، ترکیه، ارمنستان و نخجوان تشکیل شده است. به شمالی‌ترین نقطه‌ی ایران که بروید در دامنه‌های کوه آرارات به این چشمه که یکی از پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین چشمه‌های ایران است، می‌رسید که نی‌های بلند و سرسبز و آب زلالش شما را حیرت‌زده خواهد کرد. 
 

رود ارس

 خوشا ساحل سبز رود ارس

 

چشمه ثریا

شمالی‌ترین نقطه‌ی ایران، چشمه‌ی بزرگ ثریا

 

  • سیاه خروس‌‌ها را فقط در ارسباران می‌بینید.

گردش در ارسباران برای دوست‌داران حیات وحش بسیار هیجان انگیز و لذت بخش خواهد بود، در این منطقه یک اکوسیستم زنده خواهید دید، برخی گونه‌‌های جانوری که در ایران هستند از جمله سیاه خروس فقط در این منطقه یافت می‌شوند، شنیدن گاوبانگی مرال‌ها و زندگی حیوان‌های دیگری مثل گرگ سیاه گوش، خرس قهوه‌ای و... باید تجربه‌ جدید در زندگی باشد؛ البته هنگام گردش باید بسیار مراقب باشید افعی‌های زیادی هم در ارسباران هستند اگر هم می‌خواهید افعی‌ها را ببینید به قسمت‌هایی بروید که گوسفندان کمتری آن‌جا چریده‌اند.

 

سیاه‌ خروس

تنها زیستگاه سیاه‌خروس‌ها در ایران ارسباران است.

 

در سفرتان به ارسباران به جزییات هم توجه کنید، وقتی از دیدن دشت گل‌های فراموشم نکن لذت می‌برید مراقبت باشید زندگی پروانه‌ها را به هم نزنید، در این منطقه زیستگاه انواع پروانه است، حتما دوربینتان را همراه داشته باشید و زیبایی‌ها را ثبت کنید.  

 

جنگل ارسباران

پیاده‌روی در جنگل‌های ارسباران 

 

بید

بید Amatha در ارسباران 

برای مشاهده تورهای ارسباران اینجا را کلیک نمایید. 

از زندگی جانوری که بگذریم گل‌های زیبای زیاد در پوشش گیاهی متنوع ارسباران و گندم‌زارها چشمان شما را خیره می‌کند. به جنگل که وارد شوید انواع گونه‌های گیاهی را ببینید، زال‌زالک، بلوط، پَر و اگر در خرداد سفر کردید شکوفه‌های قشنگ ذغال‌اخته را می‌بینید.

 

دشت گل

تا چشم کار می‌کرد فقط گل دیده می‌شد.

 

شاید بتوانید در جشن سماق هم شرکت کنید! در جنگل‌های سماق میوه‌ی این درخت را می‌چینند، خشک کرده و آسیاب می‌کنند، از سماق علاوه بر استفاده خوراکی و دارویی، بعضی‌ها برای رنگی کردن نخ‌های فرش‌بافی از این ماده استفاده می‌کنند. 

 

  • بابک خرمدین در ارسباران

بعد از اینکه حسابی از طبیعت لذت بردید، شهر اهر را 50 کیلومتر به سمت شمال بروید تا به قلعه‌ی بابک خرمدین برسید و در تاریخ غرق شوید! البته مسیری که می‌روید مسیر آسانی نیست، در 200 متری قطعه باید از یک دالان طبیعی تنگی عبور کنید تا به این قلعه برسید. 

 قلعه بابک

دژ بابک یا قلعه جمهور روی قله‌ی کوه

 

  • با عشایر قره‌داغ زندگی کنید

از دیگر جذابیت‌های ارسباران، آشنا شدن با زندگی و فرهنگ عشایر قره‌داغ است. قره‌داغی‌ها بسیار مهمان‌نواز و دست و دل‌بازند، وارد چادرهایشان شوید و ساعاتی در کنارشان زندگی کنید. 

 

کودکان ارسباران

با عشایر هنگام چرای گوسفندان همراه شوید.

 

عشایر قره داغ

دست‌بافت‌های زیبای که هنر عشایر قره داغ است. 

 

  •  زمان سفر برای بازدید از ارسباران چه فصلی از سال است؟

 برای سفر به این منطقه بهتر است بازه‌ی زمانی اردیبهشت تا شهریور را انتخاب کنید و برنامه‌ریزیتان برای این پنج ماه سال باشد.

برای مشاهده تورهای ارسباران اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به ارسباران چیست؟

هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 3.5 روزه پیشنهاد می‌کند.

روز اول: تهران را به سمت تبریز برای تماشای ارسباران ترک کنید.
روز دومصبح زود پس از رسیدن به کلیبر و صرف صبحانه به‌سوی آینالو بروید. عمارت تومانیان آینالو جاذبه‌ای است که خواهید دید. از عمارت آینالو تا نگهداری مرال‌ها پیاده‌روی کنید. به جنگل‌پیمایی تا کلیسا و عمارت تومانیان ادامه دهید. پس از صرف ناهار در چشم‌انداز روبروی عمارت به‌سوی قلعه بابک بروید. به‌سوی دامنه کوه بازگردید. برای شام و اقامت به هتل بازگردید.
روز سومبعد از صرف صبحانه، به سمت جلفا بروید. حمام کردشت از جاذبه‌هاییست که خواهید دید. برای تماشای رود ارس و آسیاب خرابه توقف کنید. پس از صرف ناهار در طبیعت، به سمت جلفا بروید. در آنجا وقت آزاد برای خرید از بازار ارس و جلفا خواهید داشت. پس از صرف شام برای اقامت به هتل بازگردید.
روز چهارمصبحانه را که میل کردید، به تماشای کلیسای سنت استپانوس بروید. سپس به‌سمت تبریز بروید تا بعد از ناهار از چهارراه آبرسان سوغات خریداری کنید. سپس با خاطراتی خوش از ارسباران به سمت تهران بازگردید.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved