company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
از بازار مهدِ تمدن چه می‌توان خرید!
0 like 130 view

از بازار مهدِ تمدن چه می‌توان خرید!

همه‌ی ما شهر شیراز را به مهدِ تمدن می‌شناسیم شهری که هر قدر از آن بگوییم باز هم حرفی برای گفتن دارد، اما برای خرید؛ هم شیرازی‌ها و هم مسافران به بازار وکیل می‌روند؛ بازاری که نه تنها قدمت دارد بلکه پر از مغازه‌های رنگارنگ است. اگر قصد خرید هم ندارید سری به بازار بزنید، مطمئناً معماری دوره زندیه شما را متحیر می‌کند.

به شــــیراز آی و فیض روح قدسی    بجوی از مردم صاحــب کمالش

به دستور «کریم‌خان‌زند»، یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران به نام «بازار وکیل» در شیراز ساخته شد. معماری آن همانند بازار قیصریه لار و بازارچه اصفهان است و تنها تفاوت این بازار با سایر بازار‌های ایران این است که عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارها است. بازار از راسته اصلی و فرعی تشکیل شده، که در یک چهارسوق به هم متصل می‌شوند.

از معماری و خرید در بازار وکیل لذت ببرید.

وقتی‌ از درب اصلی بازار وارد می‌شوید، حجره‌هایی را می‌بینید که «از شیر مرغ تا جون آدمیزاد» را می‌فروشند و شما را به تکاپو می‌اندازند که هم خرید کنید و هم لذت ببرید. نکته جالب درباره بازار وکیل این است که، عرض بازار بیش از سایر بازارهاست اگر توریست خارجی با خود به همراه می‌برید خیالتان راحت باشد که اکثریت مغازه‌داران زبان انگلیسی بلد هستند.
معماری بازار شکلی مانند صلیب دارد و 5 در دورتادورش قرار گرفته، اگر قالی دستبافت و زیرانداز می‌خواهید حتماً به سمت درب غربی بازار بروید، مطمئن باشید فرش مورد علاقه خود را پیدا خواهید کرد.

فرش دستبافت و زیرانداز را خود را انتخاب کنید.

برای دیدن تور شیراز اینجا را کلیک کنید.

موقع قدم زدن در بازار ممکن است رستوران‌هایی ببینید؛ رستوران وکیل و شرزه غذاهای اصیل شیرازی را به شما ارائه می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر مطلب کلم پلو شیرازی را بخوانید.

دنبال مواد دارویی و گیاهی می‌گردید که در دکان هیچ عطاری پیدا نمی‌شود؟ شک نکنید که در ضلع شرقی بازار می‌توانید تمام عرقیجات گیاهی و ادویه‌های شیرازی‌ها به خصوص آویشن مرغوب را پیدا کنید. شیرازی‌ها هنوز هم از آویشن در ماست و سالاد خود استفاده می‌کنند.

ادویه‌ و عرقیجات گیاهی خود را بازار وکیل بخرید.
 

برای خرید پارچه به‌سوی جنوب بازار حرکت کنید به راسته‌ی پارچه فروش‌ها می‌رسید، دنیایی از رنگ‌ها و طرح‌ها با جنس‌های مختلف می‌بینید که انتخاب شما را سخت می‌کند.

حالا که در سه طرف بازار گشتی زدید به راسته اصلی بازار برگردید، نوبتی هم باشد، نوبت خرید سوغات است؛ در راسته اصلی بازار می‌توانید مسقطی، نان یوخه، نان فسایی، بادام سوخته، رنگینک و شکر پنیر را تهیه کنید و شیرین کام شوید.

از شیرینی‌های شیراز نمی‌توان گذشت.

از هرچه بگذریم سخن فالوده خوش‌تر است، حتماً به فالوده‌فروشی بازار وکیل هم سری بزنید و فالوده اصل شیراز را امتحان کنید.

برای دیدن تور شیراز اینجا را کلیک کنید.


در حین خوردن فالوده، نگاهی به اطرافتان بیندازید، بازاری که از گچ، آجر، آهک و تخته سنگ‌های تراشیده شده بنا شده که زلزله هم نتوانسته آسیب زیادی به آن وارد کند. طاق‌سازی، تزیینات گوشواره‌ای و کُنج‌سازی در تمام راسته بازار مشخص است و منظره‌ی متفاوتی به فضای داخلی بازار به چشم می‌خورد. همچنین می‌توانید، از مسجد و حمام هم دیدن کنید. تمام این‌ها باعث شده مجموعه وکیل گردشگران زیادی را هر روزه به خود ببیند.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved