company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
موسیقی اصفهان در اتاق موسیقی
0 like 343 view

موسیقی اصفهان در اتاق موسیقی

به هر سوی میدان نقش‌جهان اصفهان بنگرید حرفی برای گفتن دارد، از مساجدش بگیرید تا عمارت عالی قاپو. هرکدام هنری از دوره صفویه را نشان می‌دهند اما« دولت‌خانه مبارکه» نصف‌جهان چیز دیگری است.

ز آثار نیکـــــو بود شهرتش              عروس است زیبــا به کل جهان

معنی «عالی‌قاپو» را می‌دانید! «درگاه بلند» است؛ که در گذشته در طبقات پایین کارهای اداری حکومت انجام می‌شد و در طبقه بالایی آن اتاق‌های اختصاصی شاه عباس قرار داشت.

 در میدان نقش‌جهان بنشینید و از منظره  عالی‌قاپو لذت ببرید.

برای مشاهده پکیج کامل تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

کاخ چگونه ساخته شد؟

نه تنها مردم به اصفهان زیاد سفر می‌کردند شاه عباس هم سفرهای زیادی به اصفهان داشت؛ و هر از گاهی به باغ بزرگ شهر، «میدان نقش جهان» امروزی رفت‌وآمد می‌کرد. در این باغ، یک بنای کوچک از دوره‌ی تیموریان باقی مانده بود؛ که شاه عباس تصمیم گرفت این بنا را مرمت کند و ساختمان را توسعه دهد و قسمت اندرونی و بیرونی را به آن اضافه کند و بعد‌ها اصفهان را برای پایتخت خود برگزید.

برای دیدن تعداد طبقات کاخ خطای دید دارید؟

عمارت در غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته و بلندترین بنای قدیمی اصفهان که از عجایب معماری آن دوره است، حتماً می‌پرسید چرا؟ چون از هر طرف نگاه می‌کنید نما و تعداد طبقات متفاوتی می‌بینید؛ اگر از رو به‌رو به آن نگاه کنید 2 طبقه است؛ به پشت ساختمان بروید 5 طبقه، از راست و چپ نگاه کنید 3 طبقه. ولی در حقیقت این عمارت 6 طبقه است.

درونِ عالی‌قاپو چه شکلی است؟

عالی قاپو از دو قسمت تشکیل شده، قسمت جلویی و مدخل. ساختمان اصلی، قسمت جلویی را تشکیل می‌دهد. با ورودمان به کاخ که در گذشته محل ادارات دولتی بوده؛ پنجره‌های مشبکی می‌بینیم که دنیایی از نور به داخل آن می‌تابد.

دنیایی از روشنایی را در عالی‌قاپو ببینید.

سمت پله‌های پیچ در پیچ بروید، به نقاشی‌های کف پله‌ها با طرح‌های گل‌وبوته نگاه کنید و لذت ببرید حتماً می‌پرسید چرا این پله‌‌ها پیچ در پیچ هستند؟ مارپیچ بودن پله‌ها به این دلیل است که دشمنان سریع نتوانند به طبقات بالایی برسند؛ بعد از رسیدن به تالار اول کمی استراحت کنید تا حالتان جا بیاید؛ به دیوارها نگاه کنید، نقاشی‌های رنگی زیادی می‌بینید. در بزرگی روبه‌رویتان است که شما را به ایوان جلویی عمارت می‌‌برد. 

به تصاویر گل و بوته بر کف پله‌ها در دوره‌ی صفویه نگاه کنید.

طبقه سوم، ایوان بزرگی با ۱۸ ستون بلند دارد. این ستون‌ها در آن زمان از آیینه پوشیده شده بود اما به مرور زمان از بین رفت. سقف این طبقه با نقاشی‌ها و آلت‌های چوبی تزئین شده‌اند. 

 به ایوان عالی‌قاپو بروید و به میدان نقش‌جهان نگاه کنید.

برای مشاهده پکیج کامل تور اصفهان اینجا را کلیک کنید.

در تمام طبقات عمارت همین روال ادامه دارد تا طبقه ششم؛ طبقه‌ای که تماماً از گچ‌ ساخته شده و به «اتاق موسیقی» یا «اتاق صوت» معروف است. دهانتان از تعجب باز می‌ماند، این اتاق مثل یک استودیو مجهز عمل می‌کند؛ تزئینات اتاق طوری است که  فرکانس را از اتاق می‌گیرد و باعث می‌شود صداها را واضح بشنویم هرجایی از عمارت باشید صدا واضح و یکسان می‌شنوید. به طوری‌که اگر شما در طبقه ششم باشید؛ دوست و همراهتان در طبقه اول صداها به صورت واضح پخش می‌شود.

از صراحی‌های موجود در سقف اتاق موسیقی لذت ببرید.

در واقع آنچه عالی قاپو را جز آثار برتر دنیا قرار داده، علاوه بر نقاشی‌ها، گچ بری‌ها اتاق موسیقی‌اش است؛ در این اتاق از کاخ انواع جام‌ها و صراحی‌ها در دیوار و سقف وجود دارد که همه‌ی این‌ها زیبایی عمارت را دو چندان کرده است.
به پشت‌بام عالی قاپو هم سری بزنید و نقش جهان را زیرپای خود ببیند؛ قطعا بهترین مکان برای عکاسی همین‌جاست. چون تمام دیدنی‌ها و جاذبه‌های میدان نقش‌جهان زیر پایتان است.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved