company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
گواهی تمکن مالی چیست؟
9 like 4298 view

گواهی تمکن مالی چیست؟

گواهی تمکن مالی، نامه یا گواهی است که از سوی بانک برای فرد متقاضی صادر شده و در آن میزان سرمایه موجود در حساب و یا حساب‌های شخص نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر گواهی تمکن مالی سندی معتبر است که در آن موجودی انواع حساب‌‌‌های شما و معادل ارزی آن (دلار یا یورو) درج می‌‌‌شود. گواهی تمکن مالی به نام‌های دیگری همچون نامه تمکن، نامه تمکن مالی و تمکن مالی نیز شناخته شده که در این متن برای یکپارچگی از گواهی تمکن مالی استفاده می‌شود. برای سفر به بعضی از کشورهای دنیا، ارائه تأییدیه معتبر بانکی مبنی بر داشتن شرایط قابل قبول مالی برای افراد متقاضی به آن کشورها الزامی است. در بعضی از موارد متقاضیان پذیرش دانشگاه‌ها نیز ممکن است به این مدرک نیاز داشته باشد.

 

  •  آیا گواهی تمکن مالی همان گردش حساب است؟

خیر، گواهی تمکن مالی با گردش حساب متفاوت است. گواهی تمکن مالی نامه‌ای است که وضعیت حساب و یا موجودی حساب شخص دارنده تا تاریخ صدور گواهی در آن مشخص می‌شود در حالیکه گردش حساب لیستی از واریز و برداشت‌های بانکی طی یک دوره زمانی مشخص مثلا سه ماهه یا شش ماهه است.

 

  • گواهی تمکن مالی باید دارای چه مواردی باشد؟

گواهی تمکن مالی باید اصل و روی سربرگ بانک، به زبان انگلیسی و دارای مهر و امضای مدیر بانک باشد. همچنین اطلاعات هویتی شخص دارنده حساب (اسم و فامیل مطابق پاسپورت) و موجودی حساب به همراه معادل ارزی آن (دلار یا یورو) باید ذکر شود. 

 

  • چه زمانی برای دریافت گواهی تمکن مالی اقدام کنیم؟

گواهی تمکن مالی ارائه شده به سفارت‌ها باید به روز باشد و یک الی دو روز قبل از تحویل مدارک از بانک گرفته شود. ضمنا در نظر داشته باشید اغلب بانک‌ها موجودی یک روز قبل را در تمکن درج می کنند و اگر در همان روز به حساب واریزی انجام شده باشد باید روز بعد برای گرفتن تمکن اقدام کنید.

 

  • از چه حسابی می‌توان گواهی تمکن مالی گرفت؟

گواهی تمکن مالی را می‌توان از هر حساب جاری، قرض الحسنه و یا سپرده کوتاه مدت و بلند مدت دریافت کرد. تمامی شعب بانک‌های ایرانی (چه در ایران چه در خارج از ایران) این گواهی را صادر می‌کنند. دقت داشته باشید برای درج مهر لاتین بر روی گواهی تمکن مالی، شما باید به شعب ارزی بانک خود مراجعه کنید.

 

  • موجودی حساب برای دریافت گواهی تمکن مالی چقدر باشد؟

موجودی حساب جهت ارائه گواهی تمکن مالی به سفارت‌ هر کشور متفاوت است. در صورتی که فردی به عنوان سرپرست خانوار گواهی تمکن مالی ارائه می‌کند موجودی این گواهی تمکن مالی به ازای تعداد نفرات بیشتر خواهد بود.   

 

  • آیا سفارتها یا کنسولگری‌ها می‌توانند صحت موجودی حساب ما را از بانک استعلام کنند؟

بله، در صورتی که تمکن مالی را دریافت کرده باشید بر اساس کد رفرنس آن، می‌توان آنرا استعلام کرد. مثلا با وارد کردن کد رفرنس تمکن بانک پاسارگاد می‌توان از اینجا گواهی تمکن را دانلود کرد.

 

چه مدارکی جهت دریافت گواهی تمکن مالی نیاز است؟

 

  1. ارائه کارت ملی متقاضی
  2.  ارائه اصل یا کپی پاسپورت متقاضی
  3.  اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی درصورت وکالت به غیر
  4.  ارائه فرم تکمیل شده درخواست صدور گواهی تمکن مالی (این فرم را بانک به شما ارایه می‌دهد.)

 

چه موارد دیگری می‌تواند در گواهی تمکن مالی درج شود:

  • به غیر از نام شخص اقدام کننده؛ اگر فرد متقاضی متاهل باشد، بانک در بعضی موارد می‌تواند گواهی را به همراه نام همسرشان نیز صادرکند.
  • سایر شماره حسابهای فرد در همان بانک
  • تاریخ افتتاح حساب
  • میانگین موجودی (بسته به بازه زمانی درخواستی)

 

نکته: 

  • سعی کنید بعد از گرفتن گواهی بانک تا روشن شدن وضعیت ویزا به موجودی حسابتان دست نزنید. به بیان دیگر شما در زمان درخواست تمکن از بانک، به بانک این اجازه را می‌دهید که جواب استعلام موجودی شما را به سفارتها بدهند. بنابراین در صورت کاهش موجودی حساب شما پس از دریافت تمکن، سفارت‌ها با استعلام از بانک متوجه کاهش موجودی خواهند شد.
  • برخی از بانکها علاوه بر موجودی حساب، میانگین گردش حساب شما را هم در تمکن قرار می‌دهند، بهتر است در صورت مشاهده این مورد، از بانک بخواهید آن را حذف کند. 

 

خلاصه این که:

  •   تمکن مالی همان گواهی بانکی مقدار موجودی شماست.
  • برای دریافت به شعبه بانک خود همراه کارت ملی و کپی پاسپورت مراجعه کنید.
  •  بعد از گرفتن گواهی بانک تا روشن شدن وضعیت ویزا به موجودی حسابتان دست نزنید.

 

 

در ادامه نمونه‌هایی از گواهی تمکن مالی جهت آشنایی بیشتر تهیه شده است:

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

نظر بازدیدکننده
لطفی
1402/10/02 14:52

تفاوت تمکن با گواهی گردش حساب چیست؟

نظر بازدیدکننده
هایپرشیا
(1402/10/02 14:54)

گواهی گردش حساب دارای اطلاعاتی چون تاریخ و ساعت واریزها و برداشتها و همین طور مبلغ‌هایی که به سایر حسابهای شما واریز یا برداشت شده است،در حالی که تمکن مالی یک عدد کلی است و آن هم موجودی حساب شماست.

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved