company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
کویر کاراکال کجاست؟
0 like 263 view

کویر کاراکال کجاست؟

در جای جای ایران زمین مناطقی را می توانید بیابید که در جهان حتی نمونه آن را نیز نمی‎توان یافت. یکی از این مناطق، کویرهای ایران می باشند. کویرها مناظر بینظیری دارند که نمونه آن در هیچ کجای کره زمین پیدا نمیشود. کویر کاراکال یکی از جاذبه های زیبای توریستی ایران است که جزو کویرهای بکر و دست نخورده ایران محسوب می‎شود.

کویر کاراکال که در استان یزد واقع شده است و یکی از زیباترین و بکرترین کویرهای ایران به شمار می‎آید. این کویر در نزدیکی روستای صادق آباد در شهرستان بافق جای گرفته و زیبایی های خود را به رخ همگان می‎کشد. کویر کاراکال نام خود را از یک نوع گربه سانی که در آنجا می زیستد گرفته است. این نوع گربه سان یکی از ۸ گونه گربه سان موجود در ایران است که متاسفانه در معرض انقراض است.

 

 کویر کاراکال

 

  • چرا کویر کاراکال خاص است؟
    زیبایی های کویر وصف نشدنی است. از زیبایی های آسمان شبش گرفته تا لذت پیاده روی بر روی شن های داغ کویر در صبح، همگی تجربه‎ هایی دست نیافتنی را به شما هدیه میکند. به جز بازدید و لذت بردن از زیبایی های کویر کاراکال، شما می توانید در راه رسیدن به این کویر بکر، مکان‎های باستانی بسیاری را ببینید و از کنار نخلستان‎های سبز و انبوع عبور کنید.
    کویر کاراکال پوشش گیاهی زیادی ندارد. به جز درختان نخل و درختان میوه دار مانند انار، گونه های دیگری مانند  بوته‌های «ِنسی» و به ندرت «اسکنبیل» را می توان دید. در مرز شن‌زارها و نمک‌زارهای حاشیه آن هم می‌‌توان درختچه‌های گز را مشاهده کرد.

 

کویر کاراکال

 

  • در سفر به کویر کاراکال چه می‌بینیم؟
    • بافت قدیمی شهر فهرج

      در راه رسیدن به کویر کاراکال شما باید از شهر فهرج عبور نمایید. فهرج یا پهره یکی از شهر‌های کوچک یزد محسوب می شود که امروزه از رونق افتاده اما روزگاری یکی از شهرهای بزرگ یزد بوده است. این شهر در دل خود کهن‌ترین مسجد ایران را جای داده است.  شهر فهرج به جز مسجد قدیمیش، دارای آب انبارهای بسیاری است که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.



    • fahraj-city\

    • قلعه باقر آباد

      یکی دیگر از شهرستان های باستانی یزد، شهرستان بافق است که قلعه باقرآباد را در خود جای داده است. می‌گویند این دژ تاریخی مربوط به دوره‌ قاجار است و در سه مرحله ساخته شده است.  در ابتدا فقط برج شمالی قلعه ساخته شده و ده سال بعد از آن نیز برج جنوبی اضافه شده است. به علت ناآرامی‎هایی در سال 1298، مرمان این منطقه دور تا دور این قلعه را دیوار کشیده اند.


    • قلعه-باقر-آباد

    • قلعه سریزد

      در نزدیکی جاده سریزد به کرمان، یکی از قدیمی‌ترین صندوق امانات ایران و جهان جای قرار دارد. قلعه سریزد شمال سه طبقه است که از خشت و گل ساخته شده است. می‎گویند در قدیم مردمان یزد خوراکیها و جواهرات خود را در این قلعه قرار میدادند.


    • Sar-Yazd-Fortress


    • دروازه فرافر

      بر روی سنگ نبشه ها و کتیبه هایی نام شهر یزد را فرافر و یا ایساتیس نوشته اند. روایت‌هایی وجود دارد که گفته می شود این بنا گوشه‌ای از دروازه خروجی سریزد و در واقع ورودی شهر یزد یا فرافر بوده.  برطبق این روایت قدمت آن به بیش از هزار سال می‌رسد.


    • دروازه-فرافر

    • باغ ثبت جهانی پهلوان پور مهریز

      باغ جهانی پهلوان پور شهرستان مهریز از باغ‌های متعلق به دوره‌های اواخر زندیه و اوایل قاجاریه است که در محله مزویرآباد مهریز قرار دارد. این باغ با درختان سر به فلک کشیده و جوی های پرآب تزیین شده است.


    • باغ-ثبت-جهانی-پهلوان-پور-مهریز

 

  • چه زمانی به کویر کاراکال برویم؟
    بهترین زمان برای سفر به مناطق کویری از اواسط پاییز تا اوایل بهار است. این منطقه با روزهای گرم و شب‌های خنک میزبان شما خواهد بود.

 

  • چگونه به کویر کاراکال برویم؟
    برای این که به کویر کاراکال  دسترسی داشته باشید ابتدا  به سمت شهر یزد بروید، سپس جاده کویری را که تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری به سمت شهر بافق است را نیز طی کنید. اواسط بلوار شهر بافق باید به سمت چپ بپیچید و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ کیلومتر به روستای صادق آباد که کویر کاراکال در کنار آن قرار دارد برسید. نکته پراهمیتی که وجود دارد این است که جاده آسفالت تا نزدیکی این کویر کشیده شده است.

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved