company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
غار خربس کجاست؟
0 like 212 view

غار خربس کجاست؟

علاقمندان به پدیده های زمین شناسی با سفر به روستای خربس در ده کیلومتری غرب جزیره قشم، جایی که چین خوردگی های زاگرس سر از آب بیرون آورده‎‏اند، می‎توانند شاهد غاری رازآلود با روایت های متفاوتی باشند.    

غار خربس واقع در روستای خربس یکی از جاذبه های گردشگری جزیره قشم به شمار می‎آید که از پدیده های بسیار قدیمی زمین شناسی محسوب می شوند. قدمت روستای خربس به زمان ساسانیان بر‎می‎گردد. در ارتفاع 20 تا 30 متری، در دل کوه دهانه غار‎هایی باستانی قرار گرفته است که در گذر زمان دستخوش تغییرات زیادی شده اند اما سرسختانه ظاهر باستانی خود را حفظ نموده اند.

 غار خربس
 

  • در غار خربس چه می‎بینیم؟

 ورودی های غار متشکل از 9 روزنه در دیوار کوه می‎باشند، اما امروزه تنها از یک روزنه می‎توانید وارد این غار باستانی شوید. پارادوکس موجود بین نمای بیرونی غار و فضای درونی آن در ابتدا شما را از ادامه بازدید منصرف می‎کند، اما به محض ورود به داخل غار، پس از طی تعدادی پله نسیمی خنک صورتتان را نوازش می‏‎کند که خبر از وجود برکه ای در پای دهانه غار را می‎دهد. ساختار تو در تو، وجود دهلیزها، اتاق‎ها، تالار‎ها، و چشمه های موجود نشانگر حضور تمدن در این غار ها می‎باشد.

با دقت به دیواره های غار می‎توانید شاهد صدف‎هایی باشید که حاکی غرق آب بودن این غار در گذشته های دور هستند. همچنین وجود نقش و نگارها، حکاکی ها و تصویرگری های این غار فضایی وهم آلود را به ارمغان آورده اند.  در سمت راست غار در جهت درک بهتر از ساختار غار، دهلیزها و دالان های جدیدی توسط هنرمندان سنگ‌تراش ایجاد شده‎اند.

همان طور که شاعر گرانقدر سهراب سپهری عزیز می‎فرمایند: جنگ یک روزنه با خواهش نور؛ در طی بازدید از غار خربس شاهد روزنه‎ هایی خواهید بود که میله هایی چوبی در جلوی خود دارند و بخشی از نور غار را تامین می‎کنند. این روزنه ها تجربه دیدن چشم اندازی زیبا را در ارتفاع برای شما ایجاد می‎کنند.

 غار خربس
 

  • برای دیدن غار خربس کی سفر کنیم؟

غار خربس در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب جزیره قشم واقع شده است. جزیره قشم که متعلق به استان هرمزگان می‎باشد، در تنگه‌ی هرمز قرار دارد و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب می‌‎باشد. بهترین زمان سفر برای بازدید از این غار باستانی و دیگر جاذبه های جزیره تاریخی قشم، از اواخر پائیز تا اواخر فروردین می‎باشد.

 

  • از چه مسیری به غار خربس برویم؟

روستای خربس در مسیر قشم به رمچاه و سوزا واقع شده ‌است. برای رسیدن به غار خربس بهتر است وارد جاده قشم به سمت روستای دیدنی رمچاه شوید. در طول راه تابلوهای راهنمایی به سمت غار وجود دارند که به راحتی شما را به سمت این غار هدایت می کنند.

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved