company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
پاسپورت چیست؟
0 like 276 view

پاسپورت چیست؟

اگر شما تصمیم به سفر کردن به خارج از کشورتان را دارید، نیاز است تا یکسری مدارک اصلی را فراهم نمایید. یکی از این مدارک اصلی پاسپورت یا همان گذرواژه است.

پاسپورت که در زبان فارسی به آن گذرنامه نیز گفته می‌شود نوعی مدرک شناسیایی است که از طرف دولت‌ها برای شهروندان کشورشان صادر می‌شود. برای آنکه شهروندی به خارج از کشور سفر کند نیاز دارد تا اجازه ورود از دولت کشور مقصد دریافت نماید که به این اجازه رویداد و یا ویزا می‌گویند. اما اگر بخواهیم معنی دقیق‌تر پاسپورت را بگوییم باید به پایه ماده 1 قانون گذرنامه مصوب 10 اسفند 1350 رجوع کنیم که پاسپورت را اینگونه تعریف کرده است: گذرنامه سندی است که از طرف مقامات دارای صلاحیت مذکور در این قانون برای مسافرت اتباع ایران به خارج یا اقامت در خارج از کشور یا مسافرت از خارج به ایران داده می‌شود.

یکی از مسایلی که در پاسپورت اهمیت دارد تاریخ و یا اعتبار آن پاسپورت است. پاسپورت‌های ایران معمولا 5 ساله صادر می‌شوند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قبل از پایان این اعتبار پیشنهاد می‌شود تا به دریافت مجدد پاسپورت اقدام نمایید. دلیل این موضوع این است که بعضی از شرکت‌های حمل و نقل مسافربری گذرنامه‌هایی با مدت اعتبار محدود را نمی‌پذیرند. همچنین اگر در کشور دیگری باشید و اعتبار پاسپورت شما تمام شود ممکن است از نظر قانونی شما را به دردسر بیاندازد.

پاسپورت از طرفی مجوز خروج فردی که تابعیت آن کشور است را فراهم می‌‌کند و از طرفی دیگر تضمین امنیت و حقوق مسافر در دیگر کشورها می‌باشد. البته این موضوع بسته به قدرت سیاسی و بین المللی کشور مبدا دارد.

در برخی شرایط و بسته به روابط سیاسی بین کشورهای مبدا و مقصد، مسافر می‌تواند بدون پاسپورت به کشور مقصد وارد یا خارج شود. مثلا یکی از کشورهایی که شهروندان کشور ایران نیازی به کسب ویزا ندارند کشور ترکیه می‌باشد اما برای گذر از مرز ترکیه شما نیاز به پاسپورت دارید.

 

  • انواع پاسپورت

پاسپورت‌ها بسته به کارایی‌شان انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  1. پاسپورت توریستی یا همان پاسپورت عادی: که به شهروندان عادی هر کشور برای گردشگری، تحصیل و تجارت اعطا می‌شود.
  2. پاسپورت دیپلماتیک: که برای افراد دیپلمات و مقامات سطح بالای سیاسی اعطا می‌شود. معمولا قوانین صدور ویزا برای دارندگان این گذرنامه‌ها نسبت به فرد عادی متفاوت است.
  3. پاسپورت خدمت: که برای کارمندان دولت برای سفر کاری اعطا می‌شود. جالب است بدانید که قوانین ویزا برای دارندگان این نوع گذرنامه با گذرنامه دیپلمات یکسان است.  

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved