company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
باداب سورت کجاست؟
0 like 953 view

باداب سورت کجاست؟

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌همتا در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای اورست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت اروست که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند است.

 این اثر با اقدامات و پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، دهیاری اروست و همچنین مدیر عامل وقت شرکت تعاونی این روستا به ثبت رسید. پس از پاموکاله‌ ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است. سال‌ها پیش روستایی به نام سورت در نزدیکی باداب وجود داشته که امروزه از میان رفته است.

این چشمه‌ها در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند، در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

 

برای مشاهده تورهای باداب سورت اینجا را کلیک نمایید.

 

این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین برانگیز است.

 

 

  • ثبت ملی و حریم حفاظتی

    خبرگزاری مهر در گزارشی تصویری به تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد که این چشمه‌ها در حال نابودی کامل هستند. با وجود انبوه گردشگران بازدیدکننده از باداب سورت، این منطقه عاری از هر گونه مانع جداکننده، حصار، نگهبان و حتی یک تابلوی اطلاعات یا راهنمایی یا هشداردهنده است که نشان‌گر بی‌توجهی شگفت‌آور مسئولان است.

    این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. و در ۴ مرداد ۱۳۹۳ عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آن تعیین شد و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی برخورد مجرمانه قضایی دارد.

 

  • در کتب قدیمی

    گریگوری ملگُنُف در سال ۱۸۵۸ و ۱۸۶۰ در پی انجام ماموریتی از سوی حکومت قفقاز (برای اجراء وصیت‌نامه پتر کبیر) به نواحی جنوبی دریای مازندران سفر کرد. او در سفرنامه‌اش آنجا که مناطق مرزی هزارجریب را برمی‌شمارد، نام باداب سورت را به صورت «چشمه آروس» آورده است که در واقع اشاره به چشمه روستای ارست (آروس) می‌باشد.

    در سفرنامه کلنل برسفرد لوات چنین آمده:

    در یک دره در کنار یکی از این رودخانه‌ها قریه کله‌سر (قلعه‌سر) یا کله‌هزار واقع است و قریب هشتاد خانه پانصد نفر جمعیت دارد. اطراف ده هر قطعه زمین مناسبی را زراعت کرده بودند. از این دره که گذشتیم به قریه سورت رسیدیم چشمه‌های آب گوگردی که سابقاً ذکر شد در حوالی این قریه واقع است. در این کوه‌ها درخت‌های سروکوهی زیاد دارد. در سمت شمال راه در کمرکوهی قریه است موسوم به بدله (بادله کوه) که قریب هفتصد نفر جمعیت دارد.

 

  • توضیحات:
     
    • باداب یا باد آب به معنی آب گاز دار است.
    • سورت که نام یکی از محله‌های قدیمی اروست می باشد به معنای شدت اثر است.

      توجه: مشابه چشمه‌های باداب سورت روستای اروست در کشور‌های خارجی هم وجود دارد که آن کشورها عبارتند از:
       
      • پاموکاله در ترکیه
      • ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند
      • بایشوایتای در چین
      • باگنی سان فلیپو در ایتالیا
      • منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا
      • هیرو ال آگورا در مکزیک

 

برای مشاهده تورهای باداب سورت اینجا را کلیک نمایید. 

 

در کشور آمریکا این اثر به هیچ عنوان پلکانی نبوده و فقط شباهت کمی به چشمه‌های اروست دارد. در کشور نیوزیلند هم این اثر از بین رفته و فقط در کتاب‌های تاریخی تصاویری از آن موجود است. در کشور ترکیه مشابه این چشمه‌ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه‌های اروست خواص درمانی کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند که البته به علت اینکه منطقه آزاد گردشگری است و همچنین وسعت زیادی دارد گردشگران زیادی را جذب خود می کند. ما نیز نام برند چشمه‌های باداب سورت اروست را به علت طلایی رنگ بودن، قصر طلایی انتخاب کرده‌ایم. البته این امر به معنای وجود کاخ در کنار چشمه‌ها نمی باشد! در مجموع چشمه‌های اروست با توجه به ویژگی‌هایش در دنیا بی نظیر است. خودتان مقایسه کنید!

 

 

نسخه انگلیسی این صفحه: Badab-e- Surt Springs 

رزرو اقامتگاه در باداب سورت

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved