company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
دیلمان کجاست؟
0 like 708 view

دیلمان کجاست؟

دیلمان تقاطع تاریخ طبیعت است. ییلاقی که نمایان‌گر تاریخ و طبیعت منحصر بفرد ایران است.

دیلمان شهری است در شهرستان سیاهکل استان گیلان که در شمال ایران واقع شده ‌است و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۰-۲۵۰۰ می‌باشد. نام دیلمان ترکیبی است از سه پاره واژه دیل و ام و ان. دیل به معنی جایی است که در آن از دام‌ها نگه‌داری می‌کنند و ام پسوند نمایشگر ارتفاع و بلندی است و ان پسوند مکان. در نتیجه معنی این ترکیب جای بلند نگهدارندگاه دام است و در حقیقت دیلمان سرزمین بلندی است که در آن دامداری می‌گردد. این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم نامیده می‌شد و از قرن پنجم در متون نام دیلمان دیده می‌شود و اگر پیش تر از این نام استفاده شده بیانگر جمع اهل دیلم بوده‌است.

 

 

بسیاری از مردم دیلمان و اشکورات به علت تشابهات فرهنگی و نزدیک شدن به جاده دسترسی قزوین موافق رفت‌وآمد از خورگام می‌باشند. چون جاده اسپیلی به سیاهکل سخت‌گذر می‌باشد هم اکنون جاده دیلمان بره سر سنگرود در دست مطالعه می‌باشد. لازم به ذکر است این جاده اختلاف ارتفاع پیموده شده در مسیر جلگه‌ای را نیز نخواهد داشت.

ساخت کارخانه سیمان گیلان سبز در منطقه کلارود پیرکوه این نیاز را دوچندان می‌کند. انتقال تجهیزات سنگین کارخانه سیمان از راه سیاهکل غیر ممکن می‌باشد. این امر می‌تواند به تشکیل یک فرمانداری به مرکزیت دیلمان، با ترکیب خورگام، دیلمان، اشکور و عمارلو شود. کارخانه‌های سیمان جز آلوده کننده‌ترین صنایع برای طبیعت می‌باشند، لذا با شروع به کار این کارخانه متأسفانه شاهد روزهای تلخی برای ییلاقات و کوهستان‌های دیلمان خواهیم بود.

 

برای مشاهده تورهای ییلاق دیلمان اینجا را کلیک نمایید.

 

  • زمان سفر برای بازدید از  ییلاق دیلمان چه فصلی از سال است؟

 سفر به ییلاقات معمولا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. هر چند که ییلاق دیلمان دارای زیبایی کم نظیری در فصل پاییز است. اما گردشگران کمتری در فصل پاییز به این منطقه سفر می‌کنند. هایپرشیا  در فصل بهار، تابستان و پاییز تورهایی را برای این منطقه اجرا می‌کند.

 

  • از چه مسیری به دیدن این ییلاق برویم؟

برای رسیدن به جاده سیاهکل و دیلمان باید جاده 42 کیلومتری رشت به لاهیجان را طی کنید و ابتدا به این شهر زیبای گیلانی برسید. این مسیر تقریباً ۴۵ دقیقه طول خواهد کشید. پس از لاهیجان هم باید وارد جاده جنوبی یا همان سیاهکل شوید که دارای جنگل انبوه است و در این جاده باید حدود 15 کیلومتر رانندگی کنید. مسیر 45 کیلومتری سیاهکل به دیلمان از میدان بسیج سیاهکل شروع می‌شود و به دلیل پر پیچ و خم بودن جاده، تقریباً یک ساعت و نیم تا دیلمان راه دارید.

برای مشاهده تورهای ییلاق دیلمان اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به ییلاق دیلمان چیست؟

هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 2.5 روزه پیشنهاد می‌کند.

 روز اول: شبانه از تهران به سمت سیاهکل و روستای آسیابر حرکت می‌کنید. از تهران حدود 350 کیلومتر به میزان 4:30 ساعت (در ماشین و در شرایط عادی جاده) در راه خواهید بود.
روز دوم: پس از رسیدن به روستای آسیابر و صرف صبحانه، استراحتی کنید. گشت‌و‌گذار در مسیر جنگلی دره شمالی درفک بسیار لذت‌بخش است. پس از صرف ناهار در دل این طبیعت زیبا، دامنه‌گردی و یا گشت روستا را داشته باشید. شام و اقامت‌تان در خانه محلی باید باشد. 
روز سوم: بعد از صبحانه به سمت دیلمان و سیاهکل بروید. به تماشای آبشار لوناک نیز بروید. سپس کاروانسرای تی‌تی متعلق به دوره صفویه را ببینید. به سمت سیاهکل بروید تا پس از ناهار به سمت تهران حرکت کنید.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved