company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
تنگه واشی کجاست؟
1 like 489 view

تنگه واشی کجاست؟

به جرات می‌توان گفت تنگه واشی یکی از معروف‌ترین و شلوغ‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است.

تنگه واشی (یا ساواشی) از جاذبه‌های گردشگری تهران است که در حدود 17 کیلومتری شهرفیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان‌ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران می‌باشد. شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه‌ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران باعث شده، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود داشته باشد و بخصوص در تابستان هزاران نفر از ساکنین استان تهران و دیگر استان‌های اطراف به این منطقه مسافرت کنند. در سال‌های اخیر، بسیاری از موسسه‌های توریستی، اقدام به برگزاری تورهای گوناگونی در این منطقه نموده‌اند که همین امر باعث افزایش شهرت و معروفیت این منطقه شده‌ است.

 

 

این تنگه علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار تاریخی نیز هست. یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده‌. دو کتیبه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز قرار دارند. هر سه این کتیبه‌ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌اند. فتحعلی‌شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته‌های آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمار باشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد.
کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا 185 ساله‌ است و به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان باشد اما گردشگران به آن آسیب وارد نموده‌اند.

 

  • زمان سفر برای بازدید از  تنگ گمبیل چه فصلی از سال است؟

 سفر به این تنگه معمولا از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه می‌یابد. هایپرشیا  در فصل بهار و تابستان تورهایی را برای این منطقه اجرا می‌کند.

 

  • از چه مسیری به دیدن این تنگه برویم؟

 تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی حرکت می‌رسد. در واقع بعد از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت 2 کیلومتر به سمت تهران، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی نمایید. تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملا مشخص کرده است. پس از طی 4.5 کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین رو  می‌رسید. در این محل می‌توانید اتومبیل خود را در پارکینگ پارک نموده و پیاده‌روی را آغاز نمایید. از این مکان با طی مسافت تقریبی 1 کیلومتر به ابتدای تنگه اول می‌رسید. از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه، مسیری چشم نواز و زیبا را در سه بخش پیش و رو خواهید داشت.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved