company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
کویر ابوزیدآباد کجاست؟
0 like 292 view

کویر ابوزیدآباد کجاست؟

ابوزیدآباد جزئی از شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان و نام محلی آن بیذُوُی "Bizovoy" است. مردم این ناحیه به گویش بیذوی که یکی از گویش‌ها در شاخهٔ زبان‌های ایران مرکزی است صحبت می‌کنند.

نام ابوزیدآباد در زبان محلی، بیذُوُی است و مردم کاشان و فارسی زبانان اطراف، آن را بوزآباد می‎نامند. بوز در زبان دری زرتشتیان یزد به معنی بوی است. در نتیجه بیذوی به معنی بوی آباد است. در نوشته‌های جغرافیایی کهن. نامی از ابوزید آباد برده نشده است، اما اهالی قدمت آن را حدود 900 سال می‌دانند وجود قلعه‌ها گویای همین قدمت است.

 

 

از آثار تاریخی ابوزیدآباد می‌توان به قلعه کرشاهی، قلعه سردار، کاروانسرا و قلعه گرماب، قلعه و کاروانسرای سفیدآب اشاره کرد. کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد به علت قرار داشتن بر راههای اصلی کاشان- یزد از یک طرف و اصفهان از طرفی دیگر در گذشته دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است. کاروانسرای ابوزیدآباد با پلانی چهار ایوانی و با بیشتر از چهار قرن قدمت، مربوط به دوران صفوی است. خانه‌های تاریخی ابوزیدآباد یکی از منابع با ارزش معماری ایرانی هستند که در بافت این روستا  و در میان تغییرات بسیار آن در طی سال‌های اخیر و در کنار ساختمان هایی جدید هنوز رنگ و بویی از هویت غنی این شهر را نشان می‌دهد. از مهمترین خانه‌های تاریخی ابوزیدآباد می‌توان به خانه‌های مرتضوی، بیغمی، غلامی، باقری،فتاحی، سرافرازی، بی بی جانی اشاره کرد. 

برای مشاهده تورهای کویر ابوزیدآباد اینجا را کلیک نمایید.

  • زمان سفر برای بازدید از  کویر ابوزیدآباد چه فصلی از سال است؟

ابوزید آباد دارای اقلیمی بیابانی است که تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک و زمستانهایی معتدل دارد. در نیمة سرد سال اغلب خنک است. هایپرشیا در پاییز و زمستان تقریبا هر هفته تورهای یک روزه‌ای برای بازدید از این کویر دارد.

 

  • از چه مسیری به دیدن این کویر برویم؟

مسیر شهرستان ابوزیدآباد-روستای قاسم آباد پس از ورود به روستا و گذر  از آن به سمت شمال به یک دو راهی می‌رسید. مسیر شمال غربی به سمت تپه‌های شنی می‎رود و از کنار شرقی تپه‌‎ها به سمت شمال و در حدود 70 کیلومتر به مسیر مرنجاب-سفیدآب منتهی می‎‌شود. مسیر شرقی پس از گذر از چند مزرعه به سمت شمال شرقی تغییر جهت می‌دهد و پس از طی مسیری در حدود 50 کیلومتر به قلعه کرشاهی منتهی می‌شود.

برای مشاهده تورهای کویر ابوزیدآباد اینجا را کلیک نمایید.

 

  •  برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به کویر ابوزیدآباد چیست؟

هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری 1 روزه پیشنهاد می‌کند.
صبح، با طلوع خورشید از تهران به سوی کاشان حرکت کنید. پس از صرف صبحانه مسیرتان را به سوی کاشان و نوش آباد ادامه دهید تا از شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید. پس از صرف ناهار و استراحت به بازدید از کاروانسرای ابوزیدآباد و گذر از تپه‌های شنی روان بروید. یا غروب خورشید به سوی تهران باز گردید.
 
تور یک روزه کویر ابوزیدآباد در سایت انگلیسی: Abuzeydabad one day tour
 
 
اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved