company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
جشن سده کی و چگونه برگزار می‌شود؟
0 like 391 view

جشن سده کی و چگونه برگزار می‌شود؟

به باور مردم ایران باستان چهل روز پس از شب یلدا پایان چله زمستان و شب تولد خورشید بوده، آن‌ها با برافروختن آتش می‌توانستند گرمای خورشید را بازگردانند تا زمین دوباره زنده شود.

  سده از جمله جشن‌هایی است که در فرهنگ ایران باستان برگزار می‌شد که این روزها نیز این جشن در برخی نقاط ایران برگزار می‌شود. با توجه به این‌که در سالنامه‌ی ایران باستان تابستان از فروردین تا اول آبان و زمستان از اول آبان تا آخر اسفند به حساب ‌می‌آمده، صد روز پس از شروع زمستان این جشن را برگزار ‌می‌کردند.

  موبد زرتشتی در حال برافروختن آتش  موبد زرتشتی در حال آتش زدن هیزم ها با آتش معبد 

    •  دلیل انتخاب نام سده برای این جشن چیست؟

سده در معنی منسوب به شماره‌ی صد بوده و به گفته ابوریحان بیرونی نام‌گذاری این جشن به نام سده به این دلیل است که از آن روز یعنی 10 بهمن تا نوروز 50 روز و 50 شب مانده است، البته دلیل دیگری که بیان می‌شود این است که صد روز پس از شروع زمستان این جشن برگزار می‌شود.

 

لاله‌های آتش در دست زرتشتیان

  برافروختن آتش برای اعلام پایان چله زمستان   

برای مشاهده‌ی تورهای جشن سده اینجا را کلیک نمایید.

 

    • برافروختن آتش نوید روشنایی روز است؟

از ‌مشخصه‌های این جشن برافروختن آتش است که نوید روشنایی و پایان شب را می‌دهد. در گذشته سلاطین بر پای مرغان و جانوران صحرایی دسته‌ای گیاه می بستند، گیاه را آتش می‌زدند تا پرندگان به کوه و صحرا رفته و در آنجا هم آتش به پا کنند.

 

حمل آتش مقدس توسط موبدان زرتشتی

 حمل آتش مقدس توسط موبدان زرتشتی

    • پرواز پرنده‌های آتش در آسمان ایران 

گفته می‌شود که مردم ایران باستان چهل روز پس از شب یلدا را پایان چله زمستان می دانستند و اعتقاد داشتند این شب، شب تولد خورشید بوده، همچنین چون به عقیده آنها با برافروختن آتش می‌توانستند گرمای خورشید را بازگردانند تا زمین دوباره زنده شود. در دوران کهن مردم گمان ‌می‌کردند می‌توانند با کارهایی که می‌کنند، درواقع با جادوهایشان می‌توانند طبیعت را تقویت کنند به همین دلیل برای تقویت گرمای خورشید آتش روشن ‌می‌کردند، تیر آتش و پرنده‌های آتش به فضا می فرستاده و می‌بینیم که جشن‌هایی مانند شب یلدا، جشن سده و چهارشنبه سوری، که در آن آتش افروزی از ‌مشخصه‌های جشن یوده در زمستان برگزار می‌شده است.

 اجرای زنده موسیقی در شب تولد خورشید

  اجرای زنده موسیقی در شب تولد خورشید

 برای مشاهده‌ی تورهای جشن سده اینجا را کلیک نمایید.

  •  چه زمانی در جشن سده شرکت کنیم؟

این جشن صد روز پس از اولین روز زمستان پنج ماهه یعنی در روز 10 بهمن و معمولا در شهرهایی مثل کرمان و یزد برگزار می‌شود.

 موبدان زرتشتی در حال برافروختن آتش

 موبدان زرتشتی لاله به دست در حال اجرای مراسم

 

آتش برافروخته و پایکوبی و شادی مردم در اطراف آن

 آتش برافروخته و پایکوبی و شادی مردم در اطراف آن

  •   برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای شرکت در جشن چیست؟

هایپرشیا برای شرکت در این مراسم سفر چهار روزه به یزد را پیشنهاد می‌کند که علاوه بر حضور در جشن از مکان‌های دیدنی یزد هم بازدید داشته باشید. 

روز اول: حرکت از تهران به یزد را شب هنگام آغاز کنید

روز دوم: می‌توانید از بافت قدیمی یزد بازدید کنید، همچنین از دیدن دیگر جاذبه‌های این شهر مانند آتشکده زرتشتیان، دخمه (برج سکوت)، میرچخماق، موزه آب، باغ دولت آباد، بازار سنتی یزد لذت ببرید.
 روز سوم: در این روز می‌توانید تا قبل از شروع جشن سده، بازدید از خانه لاری‌ها، موزه سکه، موزه مردم شناسی، سریزد، آب انبار رباط و کاروانسرای زین الدین، زندان اسکندر، بقعه 12 امام را در برنامه‌ی سفر خود قراردهید تا با غروب آفتاب به مراسم جشن سده بروید.
 روز چهارم: در این روز علاوه بر گشت در بازارهای محلی و خرید به بازدید از مسجد جامع فهرج، مقبره پیرسبز چک چک، کبوترخانه و نارین قلعه بروید و عصر همان روز به سمت تهران حرکت کنید.
 
تجمع موبدان و بقیه‌ی شرکت کنندگان دور هیزم‌های برافروحته
  

  تجمع موبدان و بقیه‌ی شرکت کنندگان دور هیزم‌های برافروخته

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved