company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
از بازار کرمان چه بخریم؟
0 like 447 view

از بازار کرمان چه بخریم؟

وقتی مقصد سفرمان مشخص می‌شود راحت‌ترین کاری که ما می‌کنیم جست‌وجو در اینترنت است؛ که مراکز خرید و مراکز دیدنی مقصد سفرمان کجاست؟ کرمان هم از این قاعده مستثنی نیست، اگر قصد سفر به کرمان را دارید و به دلیل زیاد بودن بازارهایش نمی‌دانید چه چیزی را از کجا بخرید این مطلب را بخوانید.

 

بازار ارگ

اولین بازاری که در کرمان به شما پیشنهاد می‌شود بروید، بازار ارگ است که در میدانی به همین نام قرار گرفته و تا چهار سوق گنجعلی‌خان ادامه دارد و جز اصلی‌ترین بازارهای کرمان برای خرید است. اگر دنبال لباس‌‌هایی با قیمت مناسب می‌گردید حتماً به این بازار سری بزنید. کرمانی‌ها برای خرید پوشاک و مایحتاج خانه به این بازار می‌روند. بازار ارگ به دو بخش، به نام‌های «بازار نقارخانه» و «بازار سراجی» تقسیم می‌شود.      

بازار کرمان

 از هیاهو در بازار کرمان لذت ببرید.

 جهت مشاهده پکیج کامل تور کرمان اینجا را کلیک کنید.

بد نیست در حین خرید به معماری سقف بازار هم توجه کنید چون هرکدام از این بازارها در زمان یکی از فرمان‌روایان ساخته شده و بافت شهر را متفاوت کرده است؛ به عنوان مثال سقف بلند «بازار نقارخانه» با تصویرهای رنگی و روغنی مزین شده است؛ چند طبقه دارد که در زمان‌های دور هنگام غروب برای تعطیل کردن بازار بر روی آن نقاره نواخته می‌شد.

معماری عصر صفویه در سقف بازار کرمان ببینید.

در امتداد بازار نقارخانه به «بازار سراجی» می‌رسیم که به محل چمدان‌سازها و سراج‌ها معروف بوده اما امروزه رونق خود را از دست داده است.

بازار گنجعلی خان

غذاهای خوشمزه کرمانی‌ها هنوز هم در ظروف مسی طبخ می‌شود، بسیاری معتقدند که هم انرژی زاست و هم خاصیت درمانی دارد و به قول قدیمی‌ترها « مس بخورید، اما غم نه». اگر به مس و کار مس‌گری علاقه دارید حتما به این بازار سری بزنید، البته این هنر قدیمی دستخوش تغییر و تحولاتی شده و دیگر مثل گذشته صدای مسگرها از مغازه‌ها شنیده نمی‌شود.  

اگر از گشت‌و‌گذار در بازارهای کرمان خسته شدید، نگران نباشید در قسمت جنوبی بازار حمام گنجعلی‌خان است که تبدیل به چایخانه سنتی شده، به آن سری بزنید و از موسیقی زنده لذت ببرید، هم فال است، هم تماشا.

نسخه انگلیسی این صفحه: Ganjali Khan Complex

در چایخانه سنتی بازار بنشینید، از موسیقی زنده لذت ببرید.

زیره به کرمان نبرید، اما سوغات بیاورید؛ در گوشه‌هایی از بازار عطاری‌های وجود دارد که حتماً به آن‌ها سری بزنید، ادویه و زیره خود را خریداری کنید. مطمئن باشید پشیمان نمی‌شوید.  

 بازار اختیاری

در امتداد بازار گنجعلی‌خان به بازار اختیاری می‌‌رسیم. بازاری با عرض کم که جزء قدیمی‌ترین بخش محسوب می‌شود، در این راسته دستفروشانی هستند که کالاهای مختلفی را به فروش می‌رسانند. خالی از لطف نیست که سری به آن‌ها بزنید چون ممکن است چیزهای جالبی ببینید مثل عتیقه‌جات و لباس‌های محلی مردم کرمان. البته بناهای تاریخی این بازار را فراموش نکنید؛ که شامل مدرسه شیخیه، کاروانسرای گلشن، بازارچه سرداری، حمام و چایخانه سنتی است که بافت سنتی شهر خشتی را به خوبی نشان می‌دهد.

نمونه‌ای از روسری محلی مردم کرمان

بازار سردار

این بازار شامل بازارچه متقاطع است که به بازار اختیاری متصل می‌شود. اکثریت مغازه‌های آن پارچه‌فروشی است، اگر دنبال هر نوع پارچه چه ایرانی و چه خارجی هستید حتماً به این بازار سری بزنید و از تنوع آن لذت ببرید.

از تنوع پارچه‌ها لذت ببرید.

جهت مشاهده پکیج کامل تور کرمان اینجا را کلیک کنید.

بازار قلعه محمود

جنوبی‌ترین بخش بازار «مَردانش از کوره در رفته‌اند»، این بخش مربوط به بازار آهنگران است که دیگر  صدای ضربه‌های چکش بر روی آهن و کوره داغش خبری نیست، مغازه‌های این راسته بازار همه تعطیل شده‌اند اما می‌توانید از معماری آن لذت ببرید.

البته بازار مظفری، بازار میدان قلعه، بازار مسگری و بازار کفاشی به راسته بازار سردار ختم می‌شوند اما رونق خود را از دست داده‌اند هرچند اگر از قدیمی‌ترها بپرسید حتما از رونق این بازارها به شما می‌گویند.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved