company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
هرمز، جزیره‌ رنگ‌ها و شگفتی‌ها
0 like 1297 view

هرمز، جزیره‌ رنگ‌ها و شگفتی‌ها

هرمز، جایی‌ است برای غرق شدن در رنگ‌ها، همراه شدن با آب و زندگی در خلوت فرهنگی متفاوت. درباره‌ داشته‌های جزیره‌ی کوچک و زیبا در هرمزگان بخوانید.

به هرمز، جزیره‌ی کوچک خلیج‌فارس که پا می‌نهید مثل این است که وارد سیاره‌ی دیگری شده‌اید! 

 جزیره هرمز

عکس هوایی از جزیره‌ی هرمز

 

دیدنی‌های این جزیره‌ی کوچک بی‌شمارند؛ از خاک‌های رنگی و معماری شهری عجیب تا پوشاک سوزن‌دوزی شده...

اغراق نیست اگر بگوییم خاک هرمز را در بیش از هفتاد رنگ می‌بینید. تنوع رنگ‌ خاک دکتر نادعلیان را بر آن داشت تا فرشی روی ساحل جزیره از خاک ببافد.

 

 شلوارهای سوزن‌دوزی هرمزی‌ها

تمام شلوارهای زنان و دختران هرمز سوزن‌دوزی شده‌اند.

 

کوه‌های رنگی

کوه‌های رنگی هرمز؛ مثل این است که در یک نقاشی فرو رفته باشید! 

 

فرش خاکی

فرشی که تار و پودش از خاک‌های رنگی جزیره است.

 

  • از چه مسیری به جزیره‌ی هرمز برویم؟ 

برای رفتن به این جزیره دو راه دارید، یکی این‌که به بندرعباس بروید و از اسکله‌ حقانی این بندر با لنج به هرمز بروید یا مسیر قشم، اسکله‌ ذاکری را انتخاب کنید، از قشم ساعت‌ محدودی می‌توانید به هرمز بروید، یک یا دوبار در روز لنج‌ها روی آب به حرکت می‌افتند و به هرمز می‌روند.

 

برای دیدن پکیج تورهای قشم اینجا را کلیک کنید. 

اسکله شهید حقانی

از اسکله‌ی شهید حقانی بندرعباس با لنج به هرمز می‌روید.

 

  • معماری هرمز دیدنی است؟

معماری تودرتو و عجیب این جزیره لمس کردنی‌است، در شهر گشتی بزنید! پیدا کردن مسیر در کوچه‌ها و خیابان‌هایی که اسمی ندارند بسیار پیچیده اما هیجان‌انگیز خواهد بود! 

در شهر که می‌گردید احتمالا به نقاشی‌هایی بر می‌خورید که شما را دنبال خودش می‌کشد، بدون واهمه آن‌ها را دنبال کنید، شما را به موزه‌ای می‌برد که تا قبل از نوروز 88 خانه‌ای متروک و پاتوق معتادان بود. موزه‌ای که آثار هنری و صنایع دستی دکتر نادعلیان و زنان جزیره را در آن می‌بینید. نقاشی‌ها، غنی‌ترین سوزن‌دوزی‌های هرمزگان و برترین آثار هنر محیطی شما را به وجد می‌آورد.

 

ورودی موزه نادعلیان

قبل از ورود به موزه‌ی نادعلیان، مشبک بالای در را خوب نگاه کنید.

 

  • هنر در هرمز  

تنها فعالیت موزه‌ی دکتر نادعلیان نمایش هنر نیست! فروش آثار هنری، آموزش به زنان روستا و درآمدزایی جامعه‌ی محلی را این موزه به عهده دارد، اگر در پاییز و زمستان سفر کنید می‌توانید با صاحب موزه هم ملاقاتی داشته باشید! در این موزه می‌توانید سوغاتی و یادگاری‌هایی بخرید که هنر دست زنان هنرمند بومی و دکتر نادعلیان باشد.

 

هنرمند هرمز

هنرِ دستِ دختران هرمزی

 

  • حیات وحش هرمز

بعد از دیدن موزه که به گشت در بافت روستایی ادامه می‌دهید، حیوانی به نام جِبیر را خواهید دید، این حیوان نوعی غزال است که آزادانه در هرمز زندگی می‌کند.

 

جبیر

جِبیرها در جزیره آزاد و رها هستند.

 

  • موتور سه‌پا سوار شده‌اید؟

هرمز جزیره‌ی ثروتمندی نیست، از نوع معماری ساختمان‌ها و امکانات آن می‌توان این مورد را تشخیص داد، مردم محلی برای عبور و مرور از موتور سه چرخ استفاده می‌کنند و به آن موتور سه‌پا می‌گویند، اگر حوصله‌ پیاده‌روی ندارید می‌توانید از این موتورها کرایه کنید و همزمان هم توضیحاتی از راننده‌ درباره‌ی این جزیره بگیرید. 

 

موتور سه پا

رانندگان موتور سه‌پاها مانند یک راهنمای تور جزیره را به شما معرفی می‌کنند.

 

  • جزیره‌گردی با دوچرخه 

دوچرخه‌سواری دور جزیره‌ی 24 کیلومتری روی راه‌های رنگی و با موسیقی دریا، یکی از تفریحاتی‌است که در هرمز خواهید داشت. البته موقع دوچرخه‌سواری احتیاط کنید چون با سربالایی‌های تندی مواجه می‌شوید ضمن این‌که دوچرخه‌ها خیلی حرفه‌ای نیستند مگر دوچرخه‌هایتان را با خود ببرید.

 

دوچرخه سواری در هرمز

دوچرخه‌ی دکتر نادعلیان، از بزرگان هنر محیطی

 

  • آثار باستانی هم می‌بینید؟

از تمام نقاط این جزیره صدای خلیح را می‌شنوید، در شمالی‌ترین نقطه‌ی هرمز بقایای قلعه‌ پرتغالی‌ها را می‌توانید ببینید که از زمان استقرارشان در این جزیره به جا مانده و اگر کرانه‌ی ساحلی شمال جزیره را که از شرق به سمت جنوب بیایید بخشی از جنگل‌های زیبای حرا را می‌بینید.

 

جریزه هرمز

قلعه‌ی پرتغالی‌ها در شمال جزیره

 

  • گشت در ساحل

برای رفتن به سواحل هرمز خوب است بدانید ساحل شرقی جزیره، به دلیل ماسه‎‌ای بودن محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی است، در سواحل سنگی که جنوب تا جنوب غربی جزیره را در بر می‌گیرند دیدِ فوق‌العاده زیبایی به دریا دارد اما به دلیل وجود پرتگاه‌ها خطرناک است و اگر به این ساحل رفتید مراقب باشید. 

 

سواحل جنوب تا غرب جزیره

ساحل سنگی کمی خطرناک است اما به دیدن زیبایی این ساحل می‌ارزد.

 

  • کجا اقامت کنیم؟ 

مسافرانی که به هرمز می‌روند معمولا کم‌تر از یک روز در این جزیره‌ هستند، اما ممکن است گیراییِ خاک این جزیره دامنتان را بگیرد و بخواهید چند روزی اقامت کنید، برای اقامت پیشنهاد می‌شود به موزه‌ی نادعلیان بروید و آن‌جا هماهنگی‌های لازم برای اقامت در خانه‌ی محلی را برای شما انجام خواهند داد.

اگر اقامت در خانه را نمی‌پسندید می‌توانید در ساحل مفنق چادر بزنید و مدتی که می‌خواهید در هرمز باشید را در کمپ و در ساحل بکر منفق بگذرانید.

 

خانه‌ی گُلی در هرمز

گل‌های خانه‌ای در هرمز 

 

  • در هرمز چه غذایی بخوریم؟

 اگر به هرمز بروید و ماهی سنگسر شکم‌پر را نخورید ضرر کرده‌اید! برای خوردن غذا در این جزیره هم پیشنهاد می‌کنم با موزه‌ی نادعلیان هماهنگ کنید تا غذای محلی و اصیل منطقه را بخورید.

 

پخت نان محلی

زنان هرمز آشپزهای ماهری هستند، نان محلی که درست می‌کنند را حتما امتحان کنید.

 

سفر به هرمز، جزیره‌ی شگفتی‌ها آخرین سفرتان به این جزیره نخواهد بود و مطمئن باشید بعد از بازگشت دلتان تنگ خواهد شد و هر پاییز و زمستان هوای هرمز شما را به خلیج فارس می‌کشاند.

 

زنان هرمز 

برقع و شلوارهای سوزن‌دوزی شده، پوشاک خاص زنان این جزیره است.

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved