company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
10 تا از زیباترین کلیساهای ارمنستان که باید ببینید!
0 like 297 view

10 تا از زیباترین کلیساهای ارمنستان که باید ببینید!

ارمنستان کشوری‌ست که حدود 1700 سال پیش مسیحیت در آن به عنوان دین رسمی پذیرفته و از همان زمان کلیساها و عبادت‌گاه‌های بسیاری در این کشور ساخته شد. تعداد این کلیساها و عبادت‌گاه‌ها به حدود 4000 می‌رسد. به همین دلیل به سرزمین کلیساها نیز شهرت دارد.

1. صومعه خور ویراپ(Khor Virap)

خور ویراپ در نزدیکی مرز ترکیه و در ناحیه آرارات قرار گرفته است. پس تعجبی ندارد که خور ویراپ صومعه‌ی بسیار تماشایی‌ست! چشم انداز فوق‌العاده قله آرارات درست در پشت این مکان مقدس زیبایی این منطقه را صد چندان کرده‌است.

 

صومعه خورویراپ

محلی‌ها معتقدند کوه آرارات این صومعه را از بلایای طبیعی مانند زلزله در گذشته حفظ کرده‌است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور ارمنستان کلیک کنید! 

 

می‌گویند سنت گرگوری واعظ دینی در سیاه‌چالی در همین مکان زندانی بود. عمق این سیاه‌چال به 7تا 8 متر می‌رسد و گرگوری به‌دلیل تبلیغ مسیحیت به‌مدت 13 سال در این‌جا زندانی بوده. سال‌ها بعد وقتی او را پیدا می‌کنند به‌شکل معجزه‌آسایی زنده بوده است.

 

سیاه‌چال

این زیرزمین بسیار تنگ و کوچک است و به کسانی که فوبیای فضای بسته دارند توصیه می‌شود پایین نروند.

 

 

 2. کلیسای نوراوانک (Noravank)

اگر بپرسید چرا نوراوانک شهرت دارد پاسخش پله‌هایی است از جنس سنگ که از دل خود ساختمان تراشیده شده‌اند. این پله‌ها بسیار باریک هستند و شما برای داخل شدن به کلیسا بایستی از آن‌ها بالا بروید.

 کلیسای نوراوانک

موقع بالا رفتن دقت کنید چون عرض پله‌ها واقعا کم است! 

 

3. کلیسای اچمیادزین (Echmiadzin):

می‌گویند اچمیادزین یکی از نخستین کلیساهای جامع در دنیاست. این کلیسای و ورودی اصلی آن بسیار زیباست. امیدوارم که زمانی که در سفر ارمنستان هستید این کلیسا تحت بازسازی نباشد تا بتوانید از آن دیدن کنید. این کلیسا به‌عنوان ستاد اصلی کلیه کلیساهای ارمنستان  نیز به‌شمار می‌رود.

 

سقف کلیسای اچمیادزین

به سقف رنگارنگ و نقاشی‌های زیبای آن حتما دقت کنید!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور ارمنستان کلیک کنید! 

 

 4. ویرانه‌های زوآرتنوتس (Zvartnots)

معبد خرابه‌ها نام دیگر زوآرتنوتس است و در لیست سازمان میراث فرهنگی یونسکو نیز قرار دارد. این کلیسا نخستین کلیسای سه‌طبقه ساخته شده در دنیا در حدو قرن ششم میلادی‌ست. البته  تنها سه قرن دوام داشت زیرا زلزله آسیب شدیدی به آن رساند و هم‌اکنون هم تنها ویرانه‌ای از آن باقی‌ست. 

 

زوآرتنوس

بعدها ارمنی‌ها آموختند که به جای کلیساهای مدور و چند طبقه که استقامت کمتری دارند کلیساهای محکم‌تری بسازند.

 

 5. کلیسای گِقارد (Geghard)

نکته جالب این‌ کلیسا حفر شدن آن در دل کوه است. نام این کلیسا ابتدا Spear به معنای نیزه بوده و در واقع به نیزه‌ای اشاره دارد که پس از به صلیب کشیدن مسیح برای این‌که ببینند هنوز زنده است یا نه بدن او را با آن نیزه مجروح کردند. بعدها نام این کلیسا به گِقارد تغییر پیدا کرد چون گردشگران تصور می‌کردند نیزه‌ی مجروح کننده مسیح در این کلیساست و آن‌ها هم برای دیدن این نیزه می‌آمدند. در حالی‌که نیزه‌ای وجود ندارد و این فقط نام کلیساست.

 

معبد گغارد

راستی اگر فرصت رفتن به داخل را داشتید حتما آوازی در فضای داخلی آن زمزمه کنید!

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور ارمنستان کلیک کنید! 

 

 6. کلیسای سواناوانک (Sevanavank)

این کلیسا در بالای تپه و در کنار دریاچه سِوَن قرار دارد و اکثر گردشگران در بازدید از این کلیسا تحت تاثیر چشم‌انداز زیبای آن می‌شوند. دلیل دیگری که گردشگران بسیاری را به این مکان می‌کشاند نقش صلیب بر روی سنگ‌هاست. سنگ‌های آهکی بسیاری در این ناحیه جمع شده‌اند که نقوش متفاوت و جالبی از صلیب بر روی آن‌ها نقش بسته. 

 

کلیسای سواناوانک

در کنار همین بنا مکانی دیگری به‌عنوان خواب‌گاه راهبان مسیحی وجود دارد.

 

7. نیایش‌گاه تاتِو (Tatev)

نیایش‌گاه تاتِو هم مانند دیگر نیایش‌گاه‌های اَرمنستان منظره‌ی زیبایی دارد. می‌گویند در تابستان زیباتر هم هست. مطمئنیم از دیدن تاتِو نفس‌تان بند خواهد آمد. در زمستان جاده‌ای که منتهی می‌شود به یک نقطه تماشایی برای عکاسی در اکثر مواقع لغزنده و خطرناک است و این امکان برای بازدید‌کنندگان وجود ندارد تا از این زاویه که معروف‌ترین زاویه عکاسی از این کلیساست عکس بگیرند.

 

نیایش‌گاه تاتو

امیدوارم فرصت عکاسی از این زاویه بی‌نظیر را پیدا کنید!

 

8. کلیسای جامع سنت گریگور لوساووریچ (St GrigorLusavorich)

این کلیسای جامع تازه تاسیس است و 6- 7 سال پیش ساخته شده‌است. این کلیسا در یادبود 1700 اُمین سالگرد ترویج و گسترش دین مسیحیت در ارمنستان و به یاد سنت گریگوری مبلغ مذهب مسیحیت در ارمنستان، ساخته شده‌است.

 

کلیسای جامع سنت گریگور
تماشای این کلیسا هم در صبح هم در شب توصیه می‌شود. صبح فضای داخلی و نمای کلیسا تماشایی‌ست و شب نورپردازی فضای بیرونی این کلیسا بر زیبایی آن افزوده.

 

 

9. کلیسای اُدزون (Odzun)

آن‌چه که این کلیسا را از دیگر کلیساها متفاوت می‌کند سنگ‌های صورتی به کار رفته در آن است. بیشتر کلیساهایی که در ارمنستان هستند به رنگ‌های خاکستری و کلا تیره‌اند و رنگ صورتی همین کلیسا باعث شده حال و هوای متفاوتی داشته باشد. 

 

 کلیسای اُدزون

 مطمئنیم که در لیست کلیساهای مورد علاقه‌تان قرار خواهد گرفت.

 

10. مجموعه مقدس ساناحین (Sanahin Complex)

ساناحین به‌خاطر گذرگاه‌های سرپوشیده‌ی سنگی‌اش بسیار مشهور است. این مجموعه سنگ‌هایی با نقش صلیب دارد که در حال حاضر بیش از 80 قطعه از این سنگ‌ها یافت شده و غنی‌ترین مجموعه را در بین دیگر کلیساها ساخته است. به این سنگ‌ها اصطلاحا خاچکارز گفته می‌شود. در هنگام بازدید از آن‌ها حتما به جزییات پیچیده روی سنگ‌ها دقت کنید.

 

مجموعه مقدس ساناحین

در هنگام بازدید از آن‌ها حتما به جزییات پیچیده روی سنگ‌ها دقت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تور ارمنستان کلیک کنید! 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved