company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
ابیانه کجاست؟
0 like 1284 view

ابیانه کجاست؟

شاید بتوان گفت ابیانه یکی از پنج روستای مشهور ایران است. روستایی که در کتاب لونلی پلنت نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های زیبای ایران معرفی شده است.

در زبان محلی به ابیانه ویونا (Viuna) می‌گویند. وی یعنی بید و ویانه یعنی بیدستان. نام قدیم ابیانه در گذشته بیدستان بوده‌ است. در طول زمان ویونا به به ابیانه دگرگون گشته است.

 

این روستا یکی از بلندترین نقاط مسکونی در ایران است. ارتفاع از سطح دریا در این روستا ۲۲۲۲ متر می‌باشد. به اعتبار معماری بومی و بناهای تاریخی پُرتنوعش، از روستاهای مشهور ایران است. ابیانه با آب و هوای معتدل، دارای موقعیت طبیعی مساعدی است.  این روستا به ثبت ملی نیز رسیده است. 

زبان مردم ابیانه فارسی با لهجه خاص ابیانه‌‏ای است که با لهجه‏‌های آشنا در مناطق دیگر تفاوت اساسی دارد. لباس سنتی آنها، همچنان میان آنها رواج دارد و در حفظ آن تاکید و تعصب از خود نشان می‌‏دهند. مردان شلوار گشاد و درازی از پارچه سیاه و زن‌ها از پیراهن بلندی از پارچه‏‌های گلدار و رنگارنگ استفاده می‌نمایند. علاوه بر این، زن‌های ابیانه معمولا چارقدهای سفیدرنگی بر سر دارند.

قدیمی‌‏ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده‏‌ای است که مانند دیگر بناهای ده در سراشیبی قرار گرفته است. آتشکده ابیانه را نمونه‌‏ای از معابد زرتشتی دانسته‏‌اند که در جوامع کوهستانی ساخته می‌‏شد. مهم‏‌ترین بنا و اثر تاریخی این روستا یک باب مسجد جامع و قدیمی‌ترین اثر تاریخی این مسجد نیز منبر چوبی منبت‏کاری آن است که در سال ۴۶۶ ه.ق. ساخته شده است. مسجد قدیمی دیگر ابیانه مسجد برزله است که دارای فضای دلبازی است و روی لنگه در شرقی آن؛ سال ۷۰۱ ه.ق. نوشته شده که مربوط به دورهٔ ایلخانان است. مسجد تاریخی دیگر ابیانه مسجد حاجتگاه است که کنار صخره‌ه‏ای در کوهستان بنا شده و بر در ورودی شبستان آن تاریخ ۹۵۲ ه.ق. مشاهده می‏‌شود.

روستای ابیانه دارای دو زیارتگاه است. یکی مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی در جنوب روستا که به گفته اهالی، فرزندان امام موسی کاظم بوده‏اند و زیارتگاه دیگر ابیانه قدمگاه نامیده می‌‏شود. از جمله جاها و اماکن دیدنی دیگر ابیانه آنوبانینی می‏تواند از خانه غلام نادرشاه و خانه نایب حسین کاشی نام ببرد.

در ایام گلابگیری که معمولا اواخر اردیبهشت رخ می دهد؛ سیل عظیمی از مسافران و گردشگران به سمت این روستا روانه می‌شوند. ابیانه مسیری نسبتا طولانی دارد. علاوه بر این به علت قرار نداشتن بر روی هیچ کدام از راه های اصلی، ماشین خطی یا مینی بوسی در آن مسیر کار نمی‌کند. ابیانه در جنوب کاشان و در فاصله حدود 80 کیلومتری آن قرار دارد.

شاید یکی از مهمترین دلایل شهرت ابیانه، نزدیکی به شهرهایی همچون کاشان، قمصر، اصفهان و به طور کل در دسترس بودن آن است. از همه مهمتر اینکه تقریبا هیچکدام از دیدنی‌های شناخته شده آن همچون مسجد و منبر معروف، در معرض نمایش قرار ندارد و احتمالا تنها برای افراد خاص قابل رویت است.

برای مشاهده تورهای روستا ابیانه اینجا را کلیک نمایید.

 

 

  • زمان سفر برای بازدید از  روستا ابیانه چه فصلی از سال است؟

    تمام فصول سال برای سفر به ابیانه مناسب است. هایپرشیا در فصول مختلف تورهای مختلفی برای بازدید از این روستا دارد.

 

 

  • از چه مسیری به دیدن این روستا برویم؟

    ابیانه هم از طریق جاده کاشان-نطنز و هم از اتوبان کاشان-اصفهان قابل دسترسی است. از دو راهی مسر کاشان به نطنز تا ابیانه حدود 22 کیلومتر فاصله است که مسیری زیبا و سر سبز می باشد. مسیر کاملا کوهستانی و دره مانند است که جای جای آن را باغ‌های پر‌درخت پوشانده است.

 

برای مشاهده تورهای روستا ابیانه اینجا را کلیک نمایید.

 

 

  • برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به روستا ابیانه چیست؟


    هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری یک روزه پیشنهاد می‌کند. صبح زود از تهران به سمت روستای دیدنی ابیانه ترک کنید. پس از صرف صبحانه، قبل از ظهر به ابیانه خواهید رسید. گشت‌و‌گذار و پیاده‌روی‌تان از کنار هتل ابیانه شروع می‌شود. پس از صرف ناهار به سمت باغ فین بروید تا از آن دیدن کنید. در نهایت با تصاویری زیبا از این سرخ جامه کهن به سمت تهران بازگردید. شب‌هنگام تهران خواهید بود.

 

تور یک روزه ابیانه در سایت انگلیسی: One Day Abiyaneh Tour

رزرو سوئیت در روستای ابیانه 

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved