company tel
02166469098
company tel
Sales[@]hipersia.com
سفارت چیست؟
2 like 4094 view

سفارت چیست؟

حتما تا حالا اسم سفارت یا سفارت خانه به گوشتان خورده است مخصوصا اگر مسافر کشورهای خارجی هم باشید حتما یکبار به سفارت خانه مورد نظرتان رفته‌اید اما سفارت چیست و چه کارهایی را انجام می‌دهد و فرق آن با کنسولگری در چیست را به طور کامل در این مطلب خواهید خواند با هایپرشیا همراه باشید.

  • سفارت چیست؟

سفارت در معنی لغوی به معنای نمایندگی است. سفارت یا سفارت خانه به محلی اتخاذ می‌شود که محل اقامت دائم یا موقت نماینده کشور مهمان است. همچنین در این محل اسناد کشور مهمان بایگانی می‌شود و طبق قوانین بین المللی می‌بایست این محل از تخریب و خرابکاری مصون نگه داشته شود. بنابراین طبقه قوانین بین المللی، کشور میزبان موظف است امنیت سفارت کشور میهمان را برقرار نماید.

 

  • اعضای سفارت خانه

چندین نفر در سفارت خانه‌ها مقیم بوده و به کار مشغول هستند که عبارت‌اند از:

مهمترین این افراد سفیر است. سفیر در بالاترین مقام سفارت بوده و وظیفه آن حفظ حقوق شهروندان کشور میهمان و مسئول هر گونه رخدادی است. سفیر از اعتبار بالایی برخوردار است.

رتبه بعدی بعد از سفیر در سفارت، کاردار می‌باشد که او نیز بعد سفیر مسئول امور رایج سفارت خانه است.

بعد از کاردار به کارمندان سفارت می‌رسیم. هر کدام از کارمندان سفارت مسئول کاری در سفارت خانه هستند. کارمندان سفارت می‌توانند تبعه کشور میزبان نیز باشند.

گروه دیگری که در سفارت کار می‌کنند مامورین انتظامی می‌باشند که وظیفه حفظ امنیت سفارت خانه را دارند.

گروه آخر سرباز پلیس دیپلمات است که وظیفه برقراری امنیت خارج از سفارت را برعهده داشته و در صورت مشاهده اختلال با پلیس کشور مهمان در ارتباط خواهد بود.

 

سفارت

 

  • وظایف سفارت چیست؟

سفارت دارای چند وظیفه عمده می‌باشد:

  1. رایزنی و حفظ منافع کشور مهمان
  2. مشاوره با دولت خود در مورد فرصت‌های تجاری،سیاسی، اقتصادی و غیره.
  3. صدور ویزا و دادن وقت سفارت به متقاضیان سفر به کشور مهمان
  4. واسطه رایزنی و گفتگو میان دولت کشور میزبان و مهمان
  5. رسیدگی به امور متقاضیان در امور مهاجرت و در صورت صلاح دید، دادن اقامت کوتاه مدت و بلند مدت به افراد.

مواردی که بالا گفته شد تنها بخشی از کارهای مهم سفارت یا همان سفارت خانه‌ها می‌باشد.

 

  • قوانین جالب درباره سفارت که شاید ندانید:

    • لزوما هر کشور فقط یک نمایندگی در کشور میزبان می‌تواند نداشته باشد و می‌تواند یک سفارت و چند کنسولگری در شهرهای مختلف کشور میزبان داشته باشد.
    • وسائل حمل و نقل سفارت از نوع دیپلمات می‌باشد و با پلاک آبی روشن و حرف D متمایز شده‌اند.
    • سفارت لزومی ندارد در پایتخت کشور میزبان باشد.
    • سفارت هیچگونه بایدی برای صدور ویزا افراد نداشته و از طرف دولت میزبان نیز هیچ اعتراضی قابل قبول نمی‌باشد.

 

سفارت خانه

 

  • ساعات کاری و روزهای کاری سفارت

معمولا هر سفارت دارای زمان و روزهای کاری مخصوص خودش بوده و بر اساس روزهای کاری کشورش باز است. مثلا کشور تایلند در روزهای تعطیل پاسخگوی افراد بوده و یا کشور کره جنوبی در ایران از یکشنبه تا پنج شنبه باز می‌باشد.

 

  • فرق بین سفارت و کنسولگری

شاید تا بحال برایتان سوال پیش آمده باشد که فرق بین کنسولگری و سفارت در چیست؟ با ما همراه باشید تا درباره تفاوت کنسولگری و سفارت بیشتر بدانید.

همانطور که گفته شد سفارت محلی برای استقرار سفیر یا همان نماینده رسمی کشور مهمان است. هر کشور مهمان می‌تواند تنها یک سفارت در کشور میزبان داشته باشد و معمولا در شهر پایتخت کشور میزبان تاسیس می‌شود. معمولا اگر سفارت یک کشور در کشور میزبان قرار داشته باشد بدین معنی است که کشور میزبان آن کشور را به رسمیت می‌شناسد. سفارت معمولا در کارهای سیاسی و دیپلماتی دستی بر آتش دارد.

 

کنسولگری

 

اما در مورد کنسولگری ها باید بگوی که کنسولگری ها معمولا دفاتر نمایندگان کشور مهمان هستند. کشور مهمان میتواند چندین کنسولگری  در شهرهای مختلف کشور میزبان تاسیس نماید. معمولا کنسولگری ها در شهرهای توریستی و تجاری برپا می‌شوند. معمولا هدف کنسولگری ها ترویج تجارت و بازرگانی بین دو کشور است و در امور سیاسی دخالتی ندارند.

اشتراک‌گذاری:

ثبت نظر

خدمات مرتبط

مطالب مرتبط

این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟ (حافظ)

© 2020 Diako Co. All Right Reserved